Facility design als nieuwe troef in de ‘war for tenant’: Zo activeert D&B het kantoorpand
- Jeroen Peters
- 7 uur geleden
- 5 minuten om te lezen
D&B The Facility Group ontwikkelde zich in de afgelopen tien jaar tot een professionele partner van grote corporates, vastgoedontwikkelaars, vastgoedeigenaren en vastgoedbeheerders. Waarbij de focus steeds meer is komen te liggen op het zogenaamde Facility Design. Zeg maar een soort van facilitaire dienstverlening 2.0. Wat dat inhoudt en waarom juist dat zo belangrijk is, vertellen Jeroen Peters, directeur marketing & communicatie en Anouk ter Meulen, manager new business.

D&B The Facility Group levert als een van de weinigen in Nederland het volledige pakket aan facilitaire diensten zoals schoonmaak, catering, beveiliging en hospitality, maar gaat daarin ook veel verder dan de meeste collega dienstverleners, mede door de sterke focus op een niche: High-end kantoren in de G5-steden. Jeroen Peters legt uit: "Wij zien de afgelopen jaren een toename in het aantal aanvragen van opdrachtgevers die al vroeg in het proces met ons aan tafel willen. Voorheen werden we ingeschakeld als een gebouw stond en reeds was ingericht. Wij kregen dan bijvoorbeeld de vraag om een receptionist te leveren, de beveiliging te verzorgen en de catering te organiseren."
Jeroen Peters, D&B The Facility Group: "Wij bieden een nieuwe vorm van vastgoedexploitatie die huurders helpt succesvol te zijn in hun huisvesting en investeerders in hun rendement."
"Maar tegenwoordig worden we steeds vaker gevraagd om mee te denken over het type materiaal dat gebruikt wordt voor een vloer, over de zichtlijnen, over de manier waarop iemand binnenkomt, de route naar het restaurant en hoe het restaurant wordt gebruikt. Want werd een restaurant voorheen alleen maar tussen twaalf en ée1n gebruikt, nu zorgen wij ervoor dat het een belangrijk onderdeel wordt van een soort community en gedurende de hele dag een rol speelt. Kortom, wij activeren zo'n hele plint van een gebouw.

Hoogwaardig exploitatiemodel
Dat doet D&B niet alleen voor corporate organisaties zoals Danone of TotalEnergies; partijen die behoefte hebben aan een plek die medewerkers verbindt. Maar ook voor vastgoedontwikkelaars die willen dat de benedenverdieping van een gebouw een bruisend hart wordt dat door alle huurders wordt gewaardeerd, waardoor huurders bereid zijn meer te betalen en ook langer trouw zijn aan het gebouw. Jeroen:"Daar denken wij graag over mee. We bedenken white label concepten, waarbij we vanuit een echte Design and Build blik naar de exploitatie kijken en andersom. We zitten daarom graag in een vroegtijdig stadium met de ontwikkelaar aan tafel om te kijken hoe we de totale facilitaire dienstverlening optimaal kunnen inrichten en onder kunnen brengen onder één concept. Zo'n concept kan enorm helpen bij de verhuurbaarheid van een pand. Ik noem het traject om het pand goed verhuurd te krijgen zelf graag 'The War for Tenant'. Een ontwikkelaar zit soms al een jaar voordat het pand in gebruik wordt genomen met ons aan tafel, waarbij we meedenken over de indeling, de materialisatie, brandveiligheid, schoonmaak. Kortom, de hele journey. Wij adviseren graag aan de voorkant om een zo efficiënt, integraal, hoogwaardig exploitatiemodel te ontwikkelen."
Mooi en functioneel
Waar Anouk aan toevoegt: "Wij brengen mooi en functioneel bij elkaar. Dat lijken in de praktijk vaak twee aparte werelden. Wij nemen de hele customer journey onder de loep. Dat kunnen we omdat we specialisten uit alle disciplines in huis hebben." Daarbij gaat D&;B een stuk verder dan het leveren van de traditionele facilitaire diensten, zoals Jeroen uitlegt: "Wij hebben hier een intern reclamebureau dat voor een vastgoedpartij een concept bedenkt met een eigen huisstijl, signatuur en communicatiemiddelen. Wij verzorgen dus de gehele branding en zien marketing daarbij als een integraal onderdeel van de exploitatie. Dat kan overigens zowel bij een multi tenant gebouw als bij een single tenant gebouw. Voor Samsung hebben we bijvoorbeeld een concept ontwikkeld dat heet: SeoulMates. Dat concept wordt helemaal doorgevoerd. Ik noem dat graag 'mileage', dus dat je er heel veel mee kunt en er heel ver mee kunt komen. Ook voor TotalEnergies hebben we zo'n concept bedacht voor het hoofdkantoor: Totally Us. Past niet alleen bij de naam, maar ook bij het gegeven dat daar mensen van verschillende bloedgroepen bij elkaar gebracht zijn die een eenheid moeten worden." Waar Anouk aan toevoegt: "Een goed concept kun je uitrollen over alle dingen die je daarna wilt gaan doen. Bij Samsung zijn we bijvoorbeeld gestart met avondmaaltijden die medewerkers 's middags kunnen bestellen en 's avonds mee naar huis nemen. Dat heet dan Seoul Food, uitgesproken als soulfood. Het wordt op die manier een kloppend verhaal voor een pand, of voor een corporate. Het is niet zomaar een naam, maar een duidelijk concept dat op verschillende manieren gebruikt kan worden."

Fantastische beleving
Vervolgens komen we te spreken over de onvermijdelijke vraag in hoeverre de oplossingen van D&B kunnen bijdragen aan een beter gebruik van een kantoorgebouw en daarmee aan de waarde. Zeker na corona heeft het hybride werken een opmars gemaakt, maar gelukkig blijft het fysieke kantoor een onmisbare plek voor overleg, brainstormsessies, trainingen en opleidingen. Jeroen: "Uit onderzoek blijkt dat gemiddelde kantoorbezetting blijft steken op slechts 40 procent. Dat heeft te maken met de tijdgeest, maar ook met de toegenomen technische middelen, waardoor mensen makkelijker vanuit huis kunnen werken. Wij willen, als die mensen naar kantoor komen, zorgen voor een fantastische beleving en een gevoel van verbinding. Waarmee ook de productiviteit van de medewerkers omhoog gaat. Door die verhoogde beleving, om het zo maar even te noemen, zijn mensen ook trouwer aan hun werkgever. Voor die excellente dienstverlening zijn bedrijven bereid iets meer te betalen."
Focus
D&B maakt ook duidelijke keuzes daarin. Zo richt ze zich louter op high-end offices. Jeroen: "Wij willen met onze services onderscheidend zijn in kantooromgevingen waar de gebruiker dit ook vraagt. Dat zorgt voor focus en zo creëren we een specialisme. Wij zijn er zeker niet voor alle partijen en richten ons binnen de 5G op hoogwaardig vastgoed, zoals bijvoorbeeld Valley in Amsterdam en de verschillende World Trade Centers. Maar we richten ons ook op ambitieuze corporates, die door het creëren van een hoogwaardige werkomgeving het vinden en binden van medewerkers makkelijker vinden." Het heeft volgens Anouk ook een heel duidelijke relatie met het welbevinden van huurders en/of gebruikers van een pand. "Wij zijn ook steeds meer adviseur op dit gebied van, bijvoorbeeld, BREEAM en de WELL Building Standard, waarin thema's naar voren komen over de gezondheid van een gebouw. Dat vormt een duidelijke toegevoegde waarde van onze dienstverlening."
Tot slot
Samenvattend zijn de belangrijke thema's in de dienstverlening van D&B: flexibiliteit en modulariteit (Jeroen: "Slim meedenken over gedeelde voorzieningen zoals vergaderruimtes en parkeerplekken"), community & branding, health & well being, sustainable & impactful, hospitality & experience. Jeroen over dat laatste: "Wij hebben 1.200 medewerkers die geselecteerd en getraind zijn op gastvrijheid. Of het nou schoonmaak is, mobiliteit, beveiliging, catering of hospitality. Daarbij komt dat opdrachtgevers met ingang van dit jaar te maken hebben met één aanspreekpunt, die verstand heeft van alle vijf genoemde werkterreinen. Er komt ook één manager die verantwoordelijk is voor een bepaalde locatie, die al vijf diensten aanstuurt. Dit alles om ervoor te zorgen dat vastgoedpartijen kunnen rekenen op een hoger rendement. Wij bieden een nieuwe vorm van vastgoedexploitatie die huurders helpt succesvol te zijn in hun huisvesting en investeerders in hun rendement."
Dit artikel verscheen eerder op Vastgoedjounaal.nl.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.

Voor meer informatie:
Anouk ter Meulen
Manager New Business



Opmerkingen