Elke dag willen wij de belofte van de ultieme kantoorbeleving waarmaken
- Jeroen Peters
- 5 dagen geleden
- 9 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 22 uur geleden
D&B The Facility Group is in 32 jaar uitgegroeid van een studentenchauffeursbedrijf tot een gestroomlijnde multi-service organisatie op de high-end kantorenmarkt in de G5-steden. CEO Jan-Willem de Bruijn had hier een flink aandeel in. Ook na vijftien D&B-jaren bruist hij nog van de energie en nieuwe ideeën. ‘Met een uniforme aansturing van onze zes servicelijnen kunnen we nog dichter op de gastbeleving zitten.’

Op de kantorenmarkt blijven grote beleggingsdeals al jaren uit, prestigieuze nieuwbouw is voorbehouden op enkele plekken in Amsterdam, terwijl corporates hun kantorennetwerk vooral inkrimpen. Ook al is D&B een facilitair dienstverlener die afhankelijk is van de kantorenmarkt, deze marktsituatie schrikt De Bruijn (47) allerminst af. ‘De facilitaire markt is inderdaad een krimpmarkt. Steeds meer facilitaire functies zijn geautomatiseerd via een app, de kantoorbezetting is lager door thuiswerken, huurders nemen minder kantoormeters af. Maar op de high-end markt in en rondom de G5 is juist een vraag naar meer en betere kantoren en services. Omdat wij alleen vastgoedpartijen en corporates in het hoge segment van de kantorenmarkt bedienen, sturen we niet op kwantiteit maar kwaliteit. D&B is kwalitatief marktleider; we willen juist niet te groot zijn.’
‘Elke dag willen wij de belofte van de ultieme kantoorbeleving waarmaken.’
Vuurdoop
D&B-medeoprichter Bas Hertz haalde De Bruijn in 2010 binnen. ‘Afkomstig uit het internationale bedrijfsleven vroeg ik me af wat ik bij een facilitaire dienstverlener met destijds ongeveer 150 medewerkers te zoeken had. Maar het ambitieuze en energieke verhaal van Bas nam me voor D&B in. Een vastberaden en loyale club mensen met een missie van de kantooromgeving een beleving te maken. Ik ga mezelf niet aan een bedrijf committeren als beheerder; ik wil groeien en verbeteren. Gelukkig zag ik heel veel potentie bij D&B en zei ik ja. Ik heb diverse rollen bekleed binnen D&B. COO, CCO, totdat in 2019 Bas mij als zijn opvolger vroeg. In 2021, mijn eerste jaar als CEO, had ik gelijk mijn vuurdoop. Covid raakte ons midscheeps, alles wat we hadden opgebouwd brokkelde af. We moesten personeel ontslaan, persoonlijke vrienden belandden in het ziekenhuis. Toch zijn we er beter uitgekomen. Het heeft ons dichter bij elkaar en onze opdrachtgevers gebracht. In coronatijd hebben we zelfs heel veel contracten verlengd.’
Human Capital-Club
Als CEO wil De Bruijn het beste in zijn inmiddels 1.200 werknemers losmaken. ‘D&B is een human capital-club. Voor ons is talent aantrekken en behouden essentieel. D&B heeft daarom een relatief grote managementlaag, omdat wij faciliterend naar onze werknemers willen zijn. Al onze managers kennen hen persoonlijk en weten wat hen beweegt. Met die persoonlijke aandacht en toewijding maken wij het verschil. Daarmee stellen we onze mensen in staat de beste dienstverlening aan onze opdrachtgevers te geven. Als CEO sta ik altijd open voor anderen. Daarom vraag ik bij elk bilateraal overleg of elke vergadering hoe het met iedereen gaat. Als je niet fit bent, niet lekker in je vel zit, of zelfs even privé in de knel zit, moet iedereen zich vrij voelen dat te zeggen. Onze mensen hebben dan het recht om even uit te checken. Pas als je je beter voelt, ben je in staat optimaal te presteren.’
‘Met Follo hebben we een horecaconcept ontwikkeld dat in het gat tussen Loaf en We Canteen springt.’
Topsportmentaliteit
Niet dat De Bruijn altijd de perfecte manager was, erkent hij. ‘Ik ben veeleisend, perfectionistisch en een keiharde werker; dat kreeg ik er met de paplepel ingegoten. Ik ben enorm competitief en kan slecht tegen mijn verlies. Mijn vader legde de lat altijd hoog en heeft me opgevoed met een topsportmentaliteit. “Ga eerst maar eens zestig of zeventig uur per week werken om te zien wat je waard bent”, zei hij. Maar niet iedereen is uit hetzelfde hout gesneden als ik. Ik heb geleerd dat ik mijn eigen waarden en normen niet aan een ander moet en kan opleggen. In een wereld van schuivende panelen met veranderende voorkeuren en eisen van werknemers moet je zelf ook flexibel en wendbaar en bovenal begripvol zijn. Om die reden hebben we onze arbeidsvoorwaarden flink verbeterd. Onze kantoormedewerkers mogen ook gewoon thuiswerken en met sabbatical gaan. Maar ons kantoor is zo fijn ingericht, met geweldige koffiecorners en heerlijk eten in ons eigen restaurantconcept We Canteen, dat onze werkplekken altijd bezet zijn.’
Samen aan de tekentafel
Nu het kantoor ook bij opdrachtgevers steeds belangrijker wordt als talententrekker, wordt D&B in een steeds vroeger stadium betrokken, constateert hij. ‘Onze taak is corporates te helpen hun talent te behouden en vastgoedpartijen hun gebouwen nieuw leven in te blazen. De werkomgeving moet elke dag een beleving zijn waarin kantoormedewerkers zich prettig voelen. Elke dag willen wij de belofte aan onze opdrachtgevers waarmaken. Onze kracht zit hem in het totaalconcept voor het hele gebouw. Als we met de architect en ontwikkelaar al aan de tekentafel zitten, kunnen we het beste serviceconcept creëren. Daarbij denken en ontwerpen we volledig vanuit de exploitatie en de gewenste kantoorbeleving. Per gebouw en opdrachtgever mikken we op een coherent concept dat het beste aansluit op de eigen waarden en cultuur. Als je met D&B in zee gaat, voorkom je dat je zes verschillende leveranciers moet aansturen en serviceproviders met elk hun eigen DNA door het gebouw lopen.’

‘Vanaf nu maken we per kantoor één persoon verantwoordelijk als aanspreekpunt voor al onze servicelijnen.’
General hotelmanager
De Bruijn doelt op de zes verschillende disciplines die D&B in huis heeft: Hospitality, Security, Cleaning, Catering, Mobility en Facility Management. ‘D&B is hierdoor best een complex bedrijf. Ons hele bedrijf is rondom het allerhoogste serviceniveau georganiseerd. Tot nu had elk van onze zes services daarbij zijn eigen organisatie. Maar daardoor acteren de serviceteams soms als losse eilanden of is het vingerwijzen naar een andere service als er iets mis gaat. Dat behoort tot de verleden tijd. Vanaf nu maken we per kantoor een persoon verantwoordelijk als aanspreekpunt voor alle services die wij daar als D&B mogen doen. D&B is tenslotte een multi-serviceorganisatie. Zie het als een general manager in een hotel die verantwoordelijk is voor de hele gastenbeleving. Zo beperken we de kans op operationele miskleunen tot het minimum. Bovenal krijgen we meer grip op de integrale dienstverlening, zodat we meer impact kunnen hebben op de totale kantoorbeleving. Ik verwacht veel van deze uniforme aansturing. Ik ben ervan overtuigd dat onze mensen zo nog meer het stuur in handen krijgen, zichzelf kunnen ontwikkelen en daarnaast kunnen we op deze manier nog dichter op de gastbeleving zitten.’
Horecaconcept Follo
Dat is volgens hem D&B ten voeten uit: ‘We gaan altijd aan tafel met onze opdrachtgevers als ze kritiek of specifieke behoeften hebben. Dat inspireert ons; regelmatig bedenken we in samenspraak nieuwe producten en concepten. Zo lanceren we deze zomer na We Canteen en Loaf met Follo een derde horecaconcept. Ook Follo is ontstaan vanuit een klantbehoefte. We moeten het afgelopen jaar vaak nee verkopen tegen horeca aanvragen, omdat we Loaf of We Canteen niet vonden passen bij het gebouwconcept. Met Follo hebben we een concept ontwikkeld dat in dat gat springt. Follo is de gemaksversie van We Canteen met meer snelheid, service en een korter menu. Ook spelen we in op gezondheid door bij elk product de voedingswaarde te geven.’
Hoogste retentiegraad
Ook na vijftien jaar is het vuur bij De Bruijn nog niet uitgebrand. ‘D&B en zijn mensen zijn me dierbaar, het werk daagt me nog steeds uit en het gaat goed. Een groot deel van het management team zit er grotendeels meer dan tien, vijftien jaar. Die herkenbaarheid waarderen onze klanten; ze kunnen altijd sparren met dezelfde managers en bestuursleden. Omdat we onze opdrachtgevers en hun kantoren zo goed kennen, kunnen we ze ook verrassen. Wij doen niet vijf jaar hetzelfde spelletje, maar vernieuwen en verbeteren continu. We willen een duurzame klantrelatie en gaan nooit voor de snelle winst. Bovendien zijn onze werknemers trouw aan onze propositie en onze opdrachtgevers. Dat uit zich al jarenlang in een enorme hoge retentiegraad van 95 procent , terwijl die van andere serviceproviders gemiddeld op 80-85 procent zit.’
De CEO benadrukt tenslotte dat D&B een nichespeler blijft. ‘We krijgen aanvragen vanuit het buitenland en andere sectoren als de hotellerie en zorgsector. Maar we blijven alleen actief op de top van de kantorenmarkt. Te hard groeien willen en kunnen we niet. We willen de menselijke maat aanhouden. Ook gaan we onze mensen niet over teveel gebouwen verdelen. Daarmee zouden we onze mensen en bestaande opdrachtgevers geen plezier doen. Zelf blijf ik voorlopig ook nog van de partij, maar zeker niet tot mijn pensioen. Ik challenge mezelf elk jaar; zodra ik of mijn collega’s niet meer de scherpte, kwaliteit en positiviteit in mij terugzien, doe ik een stap terug. Elke CEO heeft zijn houdbaarheidsdatum.’

Jan-Willem de Bruijn
CEO D&B The Facility Group
Waar woon je?
Breukelen Waar groeide je op? Mijn jeugd in Vianen, vanaf mijn 19e in Utrecht.
Hoe laat sta je 's morgens op? Rond 6.30 uur Naar welke podcast luister je graag? Ik ben niet zo van de podcast. Meer van muziek. Welk boek lees je nu? Ik ben op dit moment geen boek aan het lezen. Dat hoop ik de aankomende vakantie wellicht weer eens te doen, maar heb nog geen boek liggen.
Welke vitamines slik je dagelijks? Geen
Hoeveel uur sport je per week? Zo’n 3 tot 4 uur per week. Voornamelijk hardlopen, en daarnaast padellen en tennis.
Hoe bewaar jij de balans tussen hoofd en gevoel?
Sport is voor mij heel belangrijk hierin. Daarnaast ook afdoende momenten van ontspanning. Lekker eten/borrelen met het gezin en vrienden. Ook reizen zorgt bij mij voor een gezonde balans.
In welke stad zou je graag willen wonen?
Barcelona
Wat is je favoriete winkel?
De Bijenkorf. Ik ben niet zo’n shopper, dus ga voor het gemak. Alle merken die ik koop onder één dak.
Wat is het beste hotel waar je ooit hebt geslapen?
Ik sliep onlangs in Botanic Sanctuary in Antwerpen en was erg onder de indruk.
Hoe integreer je het streven naar zakelijk succes met het behoud van goede kwaliteit van leven?
Dat is altijd een lastige balans. Het werk, zeker als CEO van een bedrijf met meer dan 1.200 medewerkers, gaat altijd door. Dat heeft zeker ook impact op je privé. Ik merk wel dat naarmate je ouder wordt, je andere keuzes maakt dan voorheen. Gelukkig heb ik thuisfront die mij hierin stuurt.
Wie bel je bijna elke dag?
Mijn moeder
Wat is je favoriete kantoormoment?
De opening van onze maandelijkse onboardingsdag. Dan zijn alle nieuwe D&B-ers op kantoor en is het mooi om te zien dat het ons weer is gelukt om talentvolle en energieke mensen aan D&B te binden. Daarnaast is het luiden van de bel een van mijn favoriete momenten. De bel wordt geluid als er een nieuwe opdracht is gescoord. De energie die dan loskomt bij mij, maar ook bij de mensen op kantoor, is mooi om te zien.
Wat is de beste speech die je hebt gehoord/gezien?
Niet de beste, maar voor mij de meest waardevolle was de speech die mijn vader hield tijdens mijn bruiloft. Hij was toen al erg ziek (is kort daarna overleden) en we wisten dat hij die dag zichzelf er doorheen moest trekken. Hoe hij daar stond, krachtig en met flair, dat heeft bijzonder veel indruk op mij gemaakt.
Welke documentaire raad je iedereen aan?
Als sportgek kom ik toch uit op The Last Dance. Hoe vorm je een team met extreme focus met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.
Welk moment in een favoriete film is je altijd bijgebleven?
Het eerste wat direct in mij opkomt is de overwinning van Rocky in de film Rocky 4. Ik was als klein jongetje fan van Rocky. Mijn hele kamer hing hier vol mee. Het nummer ‘Eye of the tiger’ maakt ook nog altijd iets los in me. Toch mooi, maar ook gek, dat iets uit je vroege jeugd je nog altijd kan pakken.
Wanneer ontstaan bij jou de beste ideeën?
Toch wel op vakantie als ik in rust op een strandbedje lig.
Wat is je visie voor de toekomst?
We leven in spannende tijden. Oorlogen om ons heen, economisch hebben we grote uitdagingen en ook in ons eigen land hebben we te maken met voldoende grote dossiers die we op korte termijn moeten oplossen en een instabiele politieke situatie. Hier maak ik me best zorgen om. Ik hoop dat we de volgende generatie wat meer stabiliteit kunnen geven en wat opener en flexibeler kunnen laten zijn.
Wat is volgens jou de grootste uitdaging in de markt?
Het aantrekken en behouden van talent. Iedere organisatie, ook wij, worstelt met het vraagstuk hoe je talenten aan je organisatie kunt verbinden en vooral hoe je ze kan behouden voor langere termijn.
Waar ben je de hele dag mee bezig?
Iedere dag is voor mij wel anders en vaak ook niet te plannen. Gelukkig kan ik zelf nog veel aan tafel zitten bij onze opdrachtgevers en strategische partners. Dat blijf ik het leukste vinden om te doen. Ik ben niet zo’n vergadertijger, maar uiteraard heb ik ook dagelijks vergaderingen omtrent de ontwikkelingen binnen D&B en de diverse onderdelen.
Wat is de belangrijkste trend van dit moment?
De opkomst van AI vind ik persoonlijk wel erg interessant. Binnen D&B hebben we hiervoor ook een aantal initiatieven lopen. Ik ben heel benieuwd hoe snel dit gaat en welke impact dit gaat hebben.
Wat wil je zakelijk bereiken?
Dat D&B kwalitatief marktleider blijft in de service-industrie voor high-end offices. Iets waar we jarenlang aan hebben gebouwd en hopelijk de komende jaren verder kunnen uitbouwen.
Wat wil je persoonlijk bereiken?
Dat ik ooit terug kan kijken op een fantastische reis die ik heb mogen bewandelen op zowel zakelijk als privégebied. De zakelijke reis met D&B toe nu toe is fantastisch en we zijn nog niet klaar. Privé hoop ik nog vele mooie herinneringen te maken met familie en vrienden en hoop dat we dat in goede gezondheid mogen doen. At the end of the day it’s all about experience.
Dit interview verscheen eerder in VG Visie.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.

Voor meer informatie:
Jan-Willem de Bruijn
CEO