Wanneer een collega de D&B organisatie verlaat is dat vaak even slikken. Zeker wanneer het één van onze toonaangevende hospitality talenten betreft. Dit soort talenten tref je niet alleen aan binnen onze Hospitality service, maar net zo goed bij verschillende ondersteunende afdelingen en de andere services, zoals Security, Catering en Cleaning. Een bijzonder gevoel voor gastvrijheid is namelijk de spil van ons bedrijf en datgene wat ons onderscheidt in de facilitaire markt. Hoe het ook zij: wanneer mensen klaar zijn voor de volgende stap, binnen of buiten D&B, dan moet je je daarbij neerleggen. Doe je dit echter op de juiste manier, dan creëer je een levenslange band tussen de medewerker als ambassadeur en D&B als springplank.
Kim Kwiatkowski & Sander Bon
The Collection
Eén van D&B’s meest exclusieve opdrachtgevers is een verzameling van twaalf historische panden in het hart van Amsterdam. Ook wel ‘chapters’ genoemd. Stuk voor stuk A-locaties die met veel respect voor authenticiteit en smaak zijn gerestaureerd en ingericht. Het resultaat weet zelfs de meest veeleisende huurders te verrassen. Het concept van dit netwerk van multi tenant omgevingen is gestoeld op community-building. Elke locatie heeft specifieke faciliteiten die door de hele community gebruikt kunnen worden. Van een luxe sloep, verschillende gyms, boardrooms en binnentuinen. Men spreekt hier dan ook niet van huurders, maar van ‘members’. Aan D&B de schone taak om de customer journey bij The Collection aan te laten sluiten op het ambitieniveau en de visie van The Collection. Dit zie je terug in het type host, de kleding, de manier van aanspreken en de zeer hoge gastgerichtheid. Op alle niveaus moet worden verrast en ontzorgd.
‘Gastvriendelijk’
Anderhalf jaar geleden wist D&B Kim Kwiatkowski binnen te halen voor de rol van Teamleider Hospitality bij The Collection. Een functie met grote verantwoordelijkheid waar geen risico’s mee genomen konden worden. Kim groeide op in Duitsland, maar haar roots liggen in Polen. Op de vraag of haar gevoel voor gastvrijheid haar in Duitsland is bijgebracht moet zij lachen. Kim: ‘In Duitsland is men over het algemeen heel netjes, maar om nu te zeggen dat men daar heel gastvrij is, dat weet ik niet. In Polen is men veel meer open en ‘gastvriendelijk’. Daarmee bedoel ik: oprecht en onbevangen vriendelijk tegen iedereen. Vanuit de basis, gemeend en oprecht.’
Negen jaar geleden kwam Kim naar Nederland om te studeren aan de hotelschool in Leeuwarden. In haar stagejaar ging zij aan de slag als Agent bij het Waldorf Astoria in Amsterdam. Hier leerde zij de fijne kneepjes van het vak van niemand minder dan Roberto Payer en groeide door tot Guest Service Manager. Dat het hospitality wereldje niet zo groot is, blijkt wel uit het feit dat deze zelfde Roberto Payer momenteel Hospitality trainingen geeft aan de D&B hosts. Kim leerde in korte tijd een heleboel (kennen), waaronder ook haar Nederlandse vriend. Grote positieve bijvangst van haar relatie is dat zij de Nederlandse taal nu ook machtig is. Wel een belangrijke vaardigheid bij haar overstap buiten de hotellerie. Na vervolgens een jaar ondergedompeld te zijn in de wereld van luxe-merken bij Richemont Amsterdam, wordt zij door D&B benaderd voor de rol als Teamleider Hospitality bij The Collection. Aangezien D&B verantwoordelijk is voor Valet Parking bij Waldorf Astoria, had Kim zich ooit al in het oog gespeeld van D&B.
Zoals reeds benoemd: het wereldje is klein…
Vooruitdenken
Als wij vragen hoe je nu écht het verschil maakt in de beleving van huurders en gasten dan antwoordt Kim resoluut: “Je moet in je denken en handelen de gast altijd een stap voor zijn. De behoefte signaleren, nog voordat deze zich aandient. Dit bereik je met inlevingsvermogen en ervaring.”
Nieuwe rol
En nu, na 1,5 jaar, is Kim opeens opdrachtgever van D&B. Is dat raar? Kim: “Eigenlijk niet. Het team waarmee ik werk, blijft. De uitdagingen blijven ook en ik weet precies wat realistisch is om te vragen en wat niet. Dat maakt het eigenlijk best prettig werken.” Als tip kan Kim aan D&B meegeven dat het cruciaal is in het behoud van talent om altijd een carrièreperspectief te bieden. Commercieel Directeur Sander Bon legt uit hoe dit in zijn werk gaat: “Ik vind het mooi dat D&B heel open minded is in haar zoektocht naar een groeipad voor waardevol talent. Dat hoeft dan ook niet altijd binnen dezelfde afdeling te zijn. Bijvoorbeeld een planner die de overstap heeft gemaakt naar marketing. Wanneer de groei je om wat voor reden dan ook buiten D&B brengt, dan krijg je ook daarin alle support.”
Ambassadeurs
D&B heeft vorig jaar haar 30-jarig jubileum gevierd. In deze 30 jaar heeft D&B dan ook een flink aantal hospitality en facility professionals voorbij zien komen en voortgebracht. “Alles draait bij ons om langdurige, waardeverhogende partnerships. Onze relatie met de opdrachtgever is dan allesbepalend en wordt beetje bij beetje gebouwd op vertrouwen, respect en begrip. Wanneer je dan bij een opstart de nieuwe opdrachtgever al kent uit een vorig leven, dan sta je met 1-0 voor. Tenminste… wanneer deze met een prettig gevoel ooit bij D&B is afgezwaaid. In dit geval bieden resultaten uit het verleden wel degelijk een garantie voor de toekomst.”, aldus Sander. Ook wanneer het tijd is voor een volgend ‘chapter’. Een D&B-er ben je immers voor altijd.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.
Comments