D&B The Facility GroupFacilitair NieuwsTechnologie als driver in de definitieve transformatie van de kantoor- naar de thuiswerkplek

Technologie als driver in de definitieve transformatie van de kantoor- naar de thuiswerkplek

07-12-2020

Dat thuiswerken, ook wanneer het niet langer opgelegd is, een onderdeel blijft van de nieuwe realiteit is wel duidelijk. In veel gevallen blijkt het nu al goed te werken. Desalniettemin wordt conference calling door velen als 2D ervaren vanwege het gemis aan zintuigelijke ervaring. Echter, nu remote werken opeens een wereldwijd sociaal experiment is geworden, is er een markt van omvang ontstaan waar veel door technologie gedreven bedrijven brood in zullen zien.

Leren van de seksindustrie
Als we willen weten hoe onze digitale werkplek er binnenkort uit gaat zien, dan is het interessant om te kijken naar de technologische ontwikkelingen bij de online porno-aanbieders, seks sites dus (1). Dat klinkt misschien vreemd of bijzonder, maar de seksindustrie is al decennialang dé voorloper bij het toepassen van technologische innovaties in de privésfeer. Om een aantal voorbeelden te geven. Producenten snapten al snel dat je deze dienst thuis wilde beleven en niet in een groezelige bioscoop. Dit zorgde voor de definitieve doorbraak van VHS-videobanden in de jaren tachtig en snel daarop de doorbraak van DVD’s. Hetzelfde geldt voor het succes van het internet eind jaren negentig. De digitale seks verplaatste zich van een recorder naar websites. Waarop er nieuwe verdienmodellen nodig waren. Dat verklaart weer dat creditcardbetalingen via internet vanaf de eeuwwisseling een vlucht namen. En uiteraard moest de superieure beeld- en geluidskwaliteit van de DVD worden omgezet naar internet, dat toen nog te maken had met piepende en krakende modems. Het gevolg was al snel de hoogwaardig gecomprimeerde film- en geluidsbestanden die gedownload konden worden. Waarna uiteindelijk streaming een vlucht nam. Conclusie: als we onze primaire driften niet hadden, dan was het huidige gebruiksgemak van internet en de diverse toepassingsmogelijkheden veel minder snel verlopen.

VR biedt een wereld aan visuele mogelijkheden. Remote zorgt ervoor dat het visuele versterkt wordt met tactiele ervaringen.
De laatste ontwikkelingen in deze business betreffen virtual reality (VR) en remote. Dat staat ons dus te wachten op onze thuiswerkplek. VR biedt een wereld aan visuele mogelijkheden. Remote zorgt ervoor dat het visuele versterkt wordt met tactiele ervaringen. Ook de game-industrie kan worden beschouwd als een voorloper hierin. Bodysuits en controllers geven de gamer het gevoel daadwerkelijk in een wereld te zijn. Als er wordt geschoten trilt de controller en als er een hit is voel je de impact op je pak. Een van de belangrijkste tekortkomingen van het thuiswerken is nu juist het gemis aan zintuigelijke ervaring. Als we de piramide van Maslow voor ogen nemen, dan is de behoefte aan sociaal contact een wezenlijke bouwsteen. Als VR en remote het verschil tussen een fysieke en een digitale omgeving steeds kleiner maken, dan zal dat de effectiviteit van het thuiswerken sterk bevorderen.

Avatars op het werk
In die steeds verder gaande digitalisering van ons werk schuilt tenslotte een groot gevaar. In de afgelopen vijf jaar zijn we langzaam weggegleden in verschillende wereldbeelden. Nieuws is geen nieuws, maar fake, als degene die je wilt geloven daar zijn eigen mening over heeft. De objectieve waarheid, voor zover die al bestaat, heeft nog nooit zo onder druk gestaan. Die trend gaat zich doorzetten in het gewone werk. De gebruiker van Teams heeft al de beschikking over een keur van digitale achtergronden. De hipster plaatst zich in een verlaten betonnen ruimte. De lolbroek op een strand. En degene die zijn huiskamer niet wil laten zien blurt de achtergrond. De volgende ontwikkeling wordt uiteraard het toepassen van avatars. Die zijn al gebruikelijk in games. Waarom zou je, zeker gezien de trends op het gebied van gezondheid en body culture, je collega nog zicht bieden op je slechte kapsel, foute kledingkeuze en die wallen onder je ogen. Je digitale zelfbeeld wordt binnenkort strakgetrokken en opgepoetst gepresenteerd.

Kantoren veranderen in flagship stores en experience centers
Om niet somber te eindigen zijn er ook positieve ontwikkelingen zichtbaar. Zo heeft de Universiteit van Amsterdam vrij recent onderzoek gedaan (2) naar het gedrag van jongeren op social media. Waar in de berichtgeving vaak wordt gewezen op de negatieve effecten van Twitter, Facebook, Instagram en Tik Tok blijkt dat er een positieve trend zichtbaar is. Jongeren hebben een beter ontwikkelde radar dan ouderen over het waarheidsgehalte van digitale informatie. En ze zijn beter in staat om schermtijd sociaal ‘rijk’ in te vullen. Terwijl de generaties van voor de eeuwwisseling worstelen met die opgedrongen thuiswerkplek, zijn de toekomstige werknemers daar dus een stuk beter op voorbereid. Wat ook duidelijk is: de digitale tijd zal de fysieke werkplek nooit volledig kunnen vervangen. We blijven mensen en zijn geen avatars. De architect die het kantoor van de toekomst ontwerpt en de facility manager die de ervaring op dat kantoor helpt te realiseren, zullen meer dan ooit hun best moeten doen om de werknemer van de toekomst te verleiden om de veilige digitale thuisbubbel te verlaten voor een dagje op kantoor.

1. www.bnr.nl/nieuws/tech/10328593/seks-en-tech-gaan-hand-in-hand-
2. https://www.parool.nl/nieuws/onderzoek-jongeren-juist-vrolijk-door-gebruik-sociale-media~b080584c/

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Want gelukkigere mensen presteren beter. Wilt u hier meer over weten klik dan op de desbetreffende link.

Of neem contact op met:

Sander Bon
Sander Bon
Commercial Director
06 21 49 97 49

Linda Driessen
Linda Driessen
Manager New Business
06 11 12 59 80

Bericht delen:

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel