D&B The Facility GroupFacilitair NieuwsMichel Pan: ‘Geef je leverancier meer ruimte om te ondernemen’ (samenwerken #5)

Michel Pan: ‘Geef je leverancier meer ruimte om te ondernemen’ (samenwerken #5)

20-09-2021

Wat verwacht de facility manager van zijn dienstverlener? En andersom: wat verwacht een facilitair dienstverlener van zijn opdrachtgever? Facto legde deze vraag voor aan een aantal FM’ers/opdrachtgevers cq dienstverleners/leveranciers. In deel 5 is het woord aan Michel Pan, Manager Business Strategie bij D&B The Facility Group.

Verwachting 1. Ruimte voor ondernemerschap
‘Voor mij staat bovenaan het lijstje met verwachtingen het stimuleren van ondernemerschap’, zegt Michel Pan beslist. ‘Geef als opdrachtgever je leverancier meer ruimte om te ondernemen. Veel contracten zijn nog altijd dichtgetimmerd, maar eigenlijk zou je moeten kunnen volstaan met een contract op 1 A4, dus meer op outcome gebaseerd. Het heeft veel meer zin om met elkaar om de tafel te zitten en het gesprek te voeren over gezamenlijke doelen en elkaar vrijheid te geven.’

Pan vervolgt: ‘In uitbestedingsrelaties gaat het in de praktijk nog teveel om een opdracht die door de opdrachtgever aan de leverancier wordt verstrekt in plaats van dat je iets als een gezamenlijk vraagstuk ziet dat je probeert op te lossen. Laat de dienstverlener zijn ding doen en geef hem de ruimte om zijn expertise te gebruiken, dan is de kans veel groter dat je mooie resultaten bereikt.’

Verwachting 2. Wees bereid om te experimenteren
Gekoppeld aan de ruimte om te ondernemen is de tweede verwachting die Pan noemt de bereidheid om te experimenteren. Pan: ‘Ondernemen betekent ook: experimenteren, met bijvoorbeeld nieuwe concepten, nieuwe dienstverlening, nieuwe technologie enzovoort. Dat kan soms fout gaan, sterker nog, dat gaat best vaak fout. Maar dat hoort erbij. Je moet met pilots dingen uitproberen. Een opdrachtgever moet daarvoor open staan en accepteren dat er wel eens iets mis kan gaan. Het maakt de samenwerking leuker en het leidt tot een dynamischer contract.’

Verwachting 3. Durven loslaten
Een derde verwachting van Pan betreft het durven loslaten. ‘Veel uitbestedingscontracten worden nog altijd gemaneged door managers aan opdrachtgeverszijde. Waarom is dat? Ga jij een schilder die je inhuurt om je huis te schilderen ook op zijn vingers kijken? Als het goed is vertrouw je toch op zijn expertise? Meer loslaten, dat zou zeker een goede stap zijn en tot betere prestaties leiden.’

Verwachting 4. Beperken van ad hoc-gedrag
Verwachting vier heeft te maken met ad hoc-gedrag. Pan zou het goed vinden als opdrachtgevers dat zoveel mogelijk zouden beperken. Gestructureerd en planmatig werken hoort bij facility management, zegt hij, maar een opdrachtgever kan niet verwachten dat een dienstverlener binnen twee weken een receptie kan bemannen met vijf deskundige medewerkers, terwijl hij misschien al maanden weet dat die receptie eraan zit te komen. ‘Zulke dingen zouden in het opdrachtgeverschap best wat professioneler mogen’, aldus Pan.

Verwachting 5. Openstellen netwerk
De laatste verwachting die Pan van een opdrachtgever heeft is het openstellen van het netwerk. waarover deze beschikt. Niet alleen facilitaire bedrijven maar ook opdrachtgevers hebben moeite hun eigen netwerk te openen voor de ander, zegt hij. Eigenlijk is dat een gemiste kans, want je kunt veel van elkaar leren.

Als voorbeeld geeft hij de war for talent en de manier waarop een aantrekkelijke werkomgeving daar een rol in kan spelen. ‘Zo’n onderwerp wordt over het algemeen vanuit een HR-invalshoek aangevlogen, maar daar zitten we zelden aan tafel. Dat geldt ook voor IT-afdelingen als het gaat om het toepassen van innovaties. Dat is jammer, want die afdelingen hebben ook weer partners en leveranciers. Je zou de wederzijdse netwerken veel dichter bij elkaar moeten brengen op de thema’s die van belang zijn. Je kunt dan een vraagstuk uit meerdere invalshoeken aanpakken waardoor de oplossing uiteindelijk veel beter wordt. Dat zou echt van toegevoegde waarde zijn.’

Dit bericht verscheen eerder op Facto.nl.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Want gelukkigere mensen presteren beter. Wilt u hier meer over weten klik dan op de desbetreffende link.

Of neem contact op met:

Michel Pan
Michel Pan
Manager Business Strategy
06 20 54 38 20

Bericht delen:

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel