D&B The Facility GroupFacility Highlights‘Hier heb ik tien jaar op gewacht’

'Hier heb ik tien jaar op gewacht'

06-10-2015

In de drie bedrijfsrestaurants van TomTom in Nederland is vlak voor de zomer het cateringconcept We Canteen ingevoerd. Een gesprek met Operations Manager en bedenker Maaike de Reuver en Facility & Mobility Manager Marga Actor van TomTom . “In Eindhoven zei een collega: ‘Hier heb ik tien jaar op gewacht’, en in Amsterdam ontving ik een mail met de tekst: ‘I love it’ ”.

Mail mij dit artikel

Artikel uit het Facto Magazine van 2 oktober 2015.
Auteur: Gerard Dessing, Hoofdredacteur Facto Magazine. Lees hier het origineel.

Maandag en dinsdag heerlijke paella. Woensdag en donderdag street food-hapjes van Joeri Tandoeri, op vrijdag biologisch ijs van een lokale ijsboer en de weken daarna om de paar dagen weer een compleet ander aanbod van andere food-ondernemers. Steeds als aanvulling op het in Nederland gebruikelijke basisassortiment van brood, kaas, vleeswaren en melk. Bij TomTom is dit sinds de zomer realiteit in de bedrijfsrestaurants op de drie kantoorlocaties in Nederland (twee in Amsterdam en een in Eindhoven).

Aziatische foodcourts

Het concept waar het hier om gaat heeft een passende naam: We Canteen. Het werd in 2011 bedacht door Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen. De toenmalige studenten aan de Universiteit van Amsterdam raakten op een reis in Azië geïnspireerd door de lokale food courts, waar wisselende, lokale ondernemers hun specialiteiten aanbieden en gezamenlijk een omgeving creëren waar mensen kunnen genieten van heerlijke, vers bereide maaltijden.
Eenmaal terug op Nederlandse bodem ging het bij de studenten flink borrelen: waarom zou je zo’n food court ook niet in Nederlandse bedrijfsrestaurants kunnen realiseren? Ze schreven een business plan en organiseerden als pilot een food court-week op de UvA.
Een enorme stroom aan positieve aandacht kwam op gang. De Reuver: ‘We zagen zoveel blije gezichten, van de gasten, de ondernemers, van de universiteit, dat was prachtig. De aanwezigheid van lokale ondernemers, die met hart en ziel aan hun producten werkten, gaf zoveel dynamiek, dat we dachten: daar moeten we mee verder.’

Proefperiodes en innovatieprijs

De Reuver en Van Leeuwen richtten een bedrijf op en organiseerden meer proefperiodes door het land, bij organisaties in het bedrijfsleven, bij de overheid en in het onderwijs. Het resultaat: nog meer positieve reacties en de award voor het ‘Meest innovatieve cateringconcept 2013’ van Misset Horeca.
Die aandacht ontging ook D&B The Facility Group niet. De integraal facilitair dienstverlener, op dat moment op zoek naar een eigen cateringtak, was dermate gecharmeerd van het concept dat diverse gesprekken volgden. De klik tussen beide partijen resulteerde in een formele overname per 1 januari 2014.

Maaike de Reuver WE CANTEEN

Maaike de Reuver, mede-bedenker van We Canteen: “Eén vaste, lokale ondernemer zorgt voor het basisassortiment. Daarnaast zorgen wisselende, lokale ondernemers voor de bijzondere gerechten.”

In een notendop

Wat We Canteen inhoudt? De Reuver geeft in een paar zinnen de essentie weer. ‘Eén vaste, lokale ondernemer zorgt voor het basisassortiment. Hij vormt het gezicht op de locatie en verzorgt meestal de banqueting. Daarnaast zorgen wisselende, lokale ondernemers voor de bijzondere gerechten.’
Op dit moment hebben zo’n 300 ondernemers zich aan We Canteen verbonden, waarvan zo’n 60 in Amsterdam. Ze bieden een diversiteit aan gerechten aan, van verse sappen en gezonde salades tot aan exotische wereldgerechten. ‘Zo’n lokale ondernemer staat maximaal twee tot drie dagen per maand op een locatie, er is dus voortdurend vernieuwing in het aanbod.’
Om de kwaliteit te kunnen garanderen worden de ondernemers vanuit D&B strak begeleid. Daarbij kan het om van alles gaan: HACCP, marketing, productpresentatie, ga zo maar door.

TomTom

Marga Actor is als Global Facility & Mobility Manager bij TomTom verantwoordelijk voor het beleid en de sourcing op gebied van facility management. Sinds deze zomer ervaart ze iedere werkdag hoe We Canteen in de bedrijfsrestaurants van TomTom functioneert.

Bedrijfsrestaurant bij TomTom van WECANTEEN

Integraal contract

In 2014 startte TomTom de zoektocht naar een integraal facilitair dienstverlener voor de drie Nederlandse kantoorlocaties, vertelt Actor op een ochtend in het kantoor aan De Ruijterkade in Amsterdam. Tot dan toe had het bedrijf de facilitaire diensten ‘single service’ uitbesteed, maar het was de uitdrukkelijke wens om naar meer geïntegreerde dienstverlening over te stappen.
“We hadden zo’n 20 losse facilitaire contracten. Het managen van die contracten kostte gewoon te veel tijd, daar wilden we van af. ”

Na een selectieprocedure viel in januari 2015 de keuze op D&B en werd een integraal FM-contract gesloten voor de diensten security, receptie, cleaning, mailroom en catering. Begin april werd gestart met vier services, catering volgde een maand later.

Toegevoegde waarde

Actor: “Net als Travel kan facility management toegevoegde waarde hebben voor de organisatie en de medewerkers. Basiszaken zoals een schoon kantoor en een schone werkplek moeten gewoon goed geregeld zijn, anders kun je je werk niet goed doen. Maar iemand zal hier niet willen werken omdat het zo schoon is. Maar je kunt andere dingen zo leuk maken, dat dat toch een bijzonder gevoel oplevert bij medewerkers waardoor ze extra arbeidsplezier hebben. Dat kan bijvoorbeeld ook voor catering gelden.”

De overgang naar de integrale dienstverlening betekende het afscheid van de zittende cateraar en de introductie van het cateringconcept We Canteen. Het bedrijfsrestaurant werd gerestyled en het productenaanbod werd aangepast, met meer focus op ‘gezond’ (denk aan smoothies, sappen, gezondere koeken en dergelijke) en ‘vers’ (voorverpakte kaas en vleeswaren zijn vervangen door vers gesneden kaas en vleeswaren, soepen worden vers bereid enzovoort).

Meer variatie

Met We Canteen is de variatie in het productenassortiment flink toegenomen, zegt Actor. ‘Natuurlijk bieden we het basisassortiment aan met brood, kaas en melk, dat is vooral voor de Nederlanders. Maar we hebben hier een internationale werkcultuur. Onze buitenlandse collega’s zijn gewend om tussen de middag warm te eten. De wisselondernemers vullen dat heel goed in, met steeds weer andere gerechten. Je ziet ook dat de zelfstandige wisselondernemers zich optimaal inzetten. Ze moeten ook wel omdat ze een minimale omzet nodig hebben, ze werken immers voor eigen rekening. Dat straalt af op de gerechten en de manier waarop ze zich presenteren.’

verschillen wecanteen en traditionele cateraars

Enkele verschillen tussen ‘traditionele’ catering en catering volgens WE CANTEEN

Snel schakelen

Een ander voordeel is volgens Actor dat de vaste ondernemer, die voor het basisassortiment zorgt, geen deel uitmaakt van een grote organisatie met allerlei regels en procedures. ‘Hij kan naar aanleiding van feedback bepaalde zaken direct oppakken en iets veranderen. Dat schakelt snel en is bijzonder prettig.’
Ze geeft een voorbeeld. ‘Neem de broodsalades. Vroeger zaten die in grote voorverpakte bakken. Op onze wens zijn we nu overgestapt op kleine bakken met een stukje plastic erover, dat soort dingen regel je nu snel samen. Of een ondernemer nu zelf de business runt of dat een medewerker dat doet, dat is toch een verschil.’

WE CANTEEN bedrijfscatering bij TomTom

‘I love it’

En de interne klant, hoe tevreden is die? Actor lacht. ‘Het was soms even wennen, maar meerdere mensen hebben me laten weten dat ze heel tevreden zijn. In Eindhoven reageerde een collega met de woorden: ‘Hier heb ik tien jaar op gewacht’, en van een collega in Amsterdam ontving ik een mail met de tekst: ‘I love it’. Dat was erg leuk. Er klonk overigens geen luid applaus hoor, maar ja, dat moet je als FM ook niet verwachten.’

Nadelen?

Of er ook nadelen zijn? Actor denkt even na, ze heeft ze nog niet ervaren. Of het moet zijn dat ze weleens merkt dat het om een relatief nieuw concept gaat, waardoor nog niet alles 100 procent is uitgedacht, iets waar ze overigens niet al te zwaar aan tilt.

Voor de nabije toekomst is het vooral van belang niet op de automatische piloot te gaan draaien, benadrukt Actor. Veel wisseling en variatie, zowel in het basisassortiment als in de wisselondernemers, dat moet de kracht van het concept blijven, is haar overtuiging.
‘Daar moeten we heel scherp op zijn, je moet gasten blijven verrassen. Daar ligt de gezamenlijke uitdaging, voor ons als opdrachtgever, voor de ondernemers en voor D&B.’

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel