D&B The Facility GroupFacility HighlightsWaarom hospitality organisaties succesvoller maakt

Waarom hospitality organisaties succesvoller maakt

28-01-2016

De Experience Economy veroorzaakt Hospitality hype

De Experience Economy draait om de notie dat mensen niet enkel de inhoud van een product of service belangrijk vinden, maar hier tevens een uitgesproken positief gevoel aan willen overhouden. Het gaat niet langer over geld of bezit, maar over het hebben van een ervaring. Daarmee is hospitality binnen de werkomgeving inmiddels een must-have.   

Mail mij dit artikel

Lees hier het blog op FMM.nl

Wij willen geïnspireerd en verrast worden. We hebben een grote drang naar authenticiteit en persoonlijkheid. Wij willen ergens bij horen, iets ervaren en iets beleven. In de Experience Economy betalen klanten voor het positieve gevoel – de ervaring – die men overhoudt aan een product of dienst. Simon O. Sinek claimde al dat klanten niet kopen wat jij verkoopt, maar dat men koopt waar jij in gelooft. Daarmee zegt hij eigenlijk dat wij geraakt willen worden. Opeens zijn recruiters op zoek naar mensen met een passie. Is storytelling de snelste weg naar iemands hart. Shoppen wij weer bij de lokale groenteboer of buurtslager en zoeken wij op vakantie naar kleine, intieme en persoonlijke boutique hotelletjes.

Millennials

De crisis – waar wij langzaamaan uit omhoog lijken te klimmen – heeft ons doen beseffen dat bezit vergankelijk kan zijn. Veel mensen verloren hun baan en bedrijven moesten zichzelf opnieuw uitvinden om te overleven. De Millennial – geboren tussen 1982 en 2002 – betrad de arbeidsmarkt in een periode dat werk schaars werd. Zij hechten een ander belang aan status en bezit dan voorgaande generaties. Deze generatie is niet onder de indruk van multinationals met grote namen. Zij zoeken een werkomgeving die aansluit bij hun persoonlijkheid. Inspirerende werkgevers die op een maatschappelijk verantwoorde manier hun business draaien en waar inspiratie en beleving onderdeel is van de dagelijkse bedrijfsvoering.

Experience Economy

In de Experience Economy dienen organisaties zich te richten op het creëren van verbinding met hun gasten en medewerkers door gedenkwaardige momenten en ervaringen te bieden. Niet voor niets is hospitality vandaag-de-dag hot. In de retail, de horeca en het bedrijfsleven. En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.

Conclusie

Hospitality – mits op de juiste wijze ingezet – kan dus grote waarde toevoegen aan een organisatie. Die waarde ontstaat wanneer de geboden ervaring of beleving leidt tot een transformatie bij de gast of medewerker van waaruit die waarde ontstaat. Zo levert authentiek en echte aandacht van de hostess voor haar gasten loyalere en meer betrokken klanten op. Zorgt proactieve en snelle service voor minder business-time-lost en een hogere productiviteit en tevredenheid. En zal het aanbieden van echt lekker en gezond eten in het bedrijfsrestaurant, de gezondheid en het voedingspatroon van medewerkers verbeteren.

Hospitality gaat dan niet over het aanbieden van een kopje koffie of het staand ontvangen van gasten. De dienstverlening zal op een dusdanige wijze onderdeel van de organisatiecultuur dienen te zijn dat gasten en medewerkers authentieke en positieve belevingen ervaren. Enkel goed georganiseerde en in procedures en processen vastgelegde hospitality blijkt nooit een hogere klantwaardering te scoren  dan een 7 of 7,5. Pas wanneer emotie, écht contact en beleving onderdeel zijn van de hospitality binnen een bedrijf wordt die felbegeerde 8 of 9+ behaald.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending nieuwsberichten in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel