D&B The Facility GroupFacility HighlightsVastgoedmarkt vraagt facilitaire dienstverlener op te treden als community manager

Vastgoedmarkt vraagt facilitaire dienstverlener op te treden als community manager

23-11-2018

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om hun bedrijf te vestigen in een gebouw met meerdere huurders, een zogenaamd multi-tenant gebouw. Enerzijds stelt dat hen in staat om meters bij te huren dan wel af te stoten in geval van groei of krimp. Anderzijds biedt het multi-tenant pand uitgebreidere faciliteiten en services, reuring en verbinding met andere organisaties. “De populariteit van het multi-tenant gebouw verandert onze visie op de rol en invulling van facility management”, aldus Christa van der Toorn, Business Manager Vastgoed bij D&B The Facility Group.

Mail mij dit artikel

Met de versnelling die gaande is in de wereld, wordt het voor organisaties steeds belangrijker om flexibel en wendbaar te zijn in hun bedrijfsvoering. En huisvesting neemt daar een belangrijke plaats in. We zien dat huurtermijnen korter worden en de markt van flex-offices hard groeit. De tijd waarin organisaties vijf of tien jaren plannen maakten, is voorbij. De multi-tenant omgeving is in populariteit aan het toenemen. Steeds meer corporates kiezen ervoor om hun kantoor te vestigen in een gebouw met meerdere huurders. Dat stelt hen in staat om flexibeler om te gaan met hun kantoormeters en bovendien kan men op deze manier faciliteiten en voorzieningen delen met andere bedrijven. Deze voorzieningen hoeven dan niet langer binnen de ‘eigen’ meters gerealiseerd te worden.

Reuring en beleving

“En dat geeft een andere dynamiek”, zo beschrijft Van der Toorn. “Bij corporates spelen thema’s als vitaliteit, duurzaamheid, social return en de War-for-Talent. Van de facilitaire dienstverlener wordt verwacht dat deze maximaal bijdraagt aan deze thema’s. De gebouweigenaar echter is veel meer gericht op het creëren van een aantrekkelijke multi-tenant werkomgeving die reuring, dynamiek en beleving biedt. Een omgeving waarbinnen huurders elkaar ontmoeten, versterken en met elkaar de hoogwaardige services en faciliteiten in de openbare ruimten delen.” Nu een stabiele, meerjarige huurstroom erodeert onder invloed van telkens korter wordende huurtermijnen, ontstaan er nieuwe waarderingsgrondslagen voor vastgoed. Immers niet langer het gebouw zelf, maar de toegevoegde waarde die in het gebouw wordt geboden, zal de waarde van het vastgoed gaan bepalen. Duurzame en flexibele concepten gericht op beleving en wellbeing zijn de belangrijkste drivers van vastgoedwaarde.

Community management

“Organisaties die ervoor kiezen om een multi-tenant gebouw te betrekken, doen dat met een hele andere mindset dan organisaties die huren in een single tenant kantoor,” zo licht Christa van der Toorn toe. “Onderdeel van die mindset is dat men ervoor open staat om te verbinden met andere huurders. En om faciliteiten, zoals de centrale receptie, het bedrijfsrestaurant en het vergadercentrum te delen.” Daarmee gaat facility management steeds vaker ook over  community management. Want naast de groeiende behoefte aan wendbaarheid, realiseren organisaties zich dat er veel kennis en nieuwe inzichten zijn te verkrijgen wanneer men verbinding zoekt met andere bedrijven. Niet voor niets proberen de grotere corporates startups aan zich te verbinden om op die manier nieuwe energie en ideeën op te doen. “Wanneer je als bedrijf de enige bewoner bent van een kantoorgebouw, dan kun je eigenlijk enkel leren van jezelf. Je moet er op uit om andersdenkenden te ontmoeten. In een multi-tenant omgeving is dat anders. Je werkt, leeft, leert en eet in dezelfde omgeving. En je zal elkaar dus aan de lopende band ontmoeten en kennis en kunde kunnen uitwisselen.” Bovendien is er synergie te behalen wanneer men faciliteiten deelt met anderen.

IFM is een aantrekkelijk outsourcingmodel voor vastgoedmarkt

De groeiende populariteit van multi-tenant kantoren betekent overigens ook dat facilitaire partijen met een andere opdrachtgever te maken krijgen. Zat men voorheen aan tafel bij de corporate klant, vandaag de dag doet men steeds vaker zaken met een gebouweigenaar of asset manager. “Wij draaien aanzienlijk meer omzet bij vastgoedpartijen dan enkele jaren geleden”, aldus Van der Toorn. “Meer nog dan de corporate klant is de vastgoedeigenaar op zoek naar een partner die in staat is te ontzorgen. Een partner die ownership pakt, die creativiteit meebrengt en conceptueel kan denken.” Interessant is het om te zien dat vastgoedeigenaren relatief vaak kiezen voor een Integrale Facilitaire Managementoplossing (IFM). Men wil graag alles met één partij kunnen organiseren. “Wij nemen de eigenaar alles uit handen. De grote dagelijkse diensten, zoals de catering, de receptie en de schoonmaak. Deze kan D&B uit eigen huis leveren. Maar ook regelen we ook een gebouw- of community app, een website, deelfietsen en programmering die aansluiten op de propositie van het gebouw. En bijna altijd plaatsen we een community manager die de linking pin is tussen de gebouweigenaar, de huurders, het facilitaire team op locatie en externe leveranciers. Die persoon schakelt met betrokken interne en externe stakeholders en wordt echt het ‘gezicht’ van het gebouw.”

Community management binnen corporates

Met de War-for-Talent realiseren ook corporates zich dat community management steeds belangrijker wordt. De nieuwe generaties hebben een vele grotere behoefte aan entertainment, beleving en community dan eerdere generaties. Zo zitten Millennials het best in hun vel wanneer ze zich verbonden voelen met hun collega’s. Community management is de perfecte manier om meer verbondenheid te creëren tussen afdelingen, collega’s en management. Enkel bedrijven die goed nadenken over hoe zij hun werknemers blijvend kunnen boeien, zullen in de toekomst in staat blijken talent aan hun organisatie te binden.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere ReceptiedienstenFacility Management, Objectbeveiliging, Bedrijfscatering en Schoonmaakdiensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen. Wilt u hier meer over weten klik dan op de desbetreffende link…

Of neem contact op met:

Jan-Willem de Bruijn
Jan-Willem de Bruijn
Chief Commercial Officer (CCO)
06 31 76 74 21

Thomas Wegbrands
Thomas Wegbrands
Sales Manager Vastgoedmarkt
06 83 53 39 41


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending nieuwsberichten in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel