D&B The Facility GroupFacility HighlightsTrendwatcher Andrea Wiegman over WE CANTEEN

Trendwatcher Andrea Wiegman over WE CANTEEN

31-07-2015

Wij zien het overal om ons heen: een stevige opmars van gezondere producten in supermarkten: biologisch, glutenvrij, spelt. Superfoods en vergeten groenten. Weg met pakjes en zakjes vol E-nummers, kleur-, geur- en smaakstoffen en te veel zout. Genetisch gemodificeerd is niet cool. Waar gaat deze trend van gezond eten naartoe? Wij vroegen het aan Andrea Wiegman (1973), trendforecaster en historicus. Ze is oprichter van het trendbureau Second Sight dat ook boeken en magazines uitgeeft. Daarnaast is ze schrijver van het boek ‘De Tijdgeest Ontrafeld’ (2014) en heeft ze het bedrijf 6ixtyseconds opgericht dat in New York en Amsterdam gevestigd is.

Mail mij dit artikel

Die plotselinge hang naar gezond eten, waar komt het vandaan?

De achterliggende driver achter deze trend is dat we massaproductie en massaconsumptie beu waren. Er was geen contact meer tussen de producent en consument en tussen de consument en het product. De voedselindustrie werd steeds vaker een ver-van-ons-bed-show. Bij de supermarktketens draaide alles om winstcijfers. De kwaliteit van de producten werd slechter en slechter. Denk eens aan alle slechte en snel geproduceerde maissuikers. Onnodig dik makend en ongezond. Dat wilden we niet meer.

Wanneer begon deze trend?

De trend back-to-basics – zoals ik die noem – ontstond in 2008 in met name de steden. Stadstuinen en daktuinen namen zienderogen toe in populariteit. Mensen wilden weer zelf eten verbouwen en raakten geïnteresseerd in het verhaal achter het eten. Pure en échte producten, dat werd belangrijk.

Is dit het einde van FEBO, McDonalds en Kentucky Fried Chicken?

Ik geloof niet dat fast food voorbij is en we willen echt nog wel eens een ongezonde hap eten. Maar fast food kan ook anders (gezond én lekker) en dat weten we nu. Ondernemers moeten met de tijd mee gaan of ze verdwijnen langzaam aan.

Er wordt tegenwoordig veel gesproken over de Millennials of Generatie-Y. Hoe passen die in dit plaatje?

Jonge studenten gingen opeens boodschappen doen in luxe eco-winkels. Dat was een echt omslagpunt. Deze generatie gaat werken in een tijd dat er minder werk beschikbaar is. Geld heeft een andere waarde gekregen in de crisisjaren, en tijd ook. De Millennials eten, leven en consumeren bewuster. Ze hechten minder waarde aan bezit. Lenen en huren waar het kan. Daardoor is men ook in staat een groter deel van het inkomen aan eten uit te geven. Dit is een hele duidelijke verschuiving.

Waar in de wereld zien wij momenteel de trends ontstaan?

In Amerika is die culturele mix van keukens waanzinnig. Los Angeles en San Francisco of de kleinere steden als Portland en New Orleans. New York blijft toonaangevend. Restaurants zoals Le Cherche Midi en Narcissa – beide in Lower East – gaan met het eten terug naar het oude en ruige boerenleven en zijn geïnspireerd door het platteland. Restaurant Narcissa is overigens vernoemd naar een koe op de boerderij van de eigenaar. Daarnaast lijkt iedere andere trend, je kunt het zo gek niet bedenken, overgewaaid uit Japan. Daar gebeurt veel: Thee, drip coffee, aandacht voor het hele dier.

Belangrijkste food trends van de afgelopen 10 jaar?

Koffie. De aandacht voor luxe en “slow coffees”. Aandacht voor goed gebrande bonen, uitmuntende koffie, gezet met liefde en aandacht. Dit heeft veel impact gehad. Met koffie is het inmiddels zo dat jij de koffie bent die jij bestelt. Ook mooi om te zien hoe hamburgers, hotdogs en andere fast food gerechten – maar dan heel mooi bereid – inmiddels naar de old-time-favourite op de restaurant menu’s zijn verhuisd.
En brood! Desem. Puur en robuust brood met gescheurde korst. Met de smaak zoals de natuur deze bedoeld heeft: ambachtelijk, eerlijk en lokaal, zonder toevoegingen.

WE CANTEEN?

Heel mooi, omdat jullie ook met lokale ondernemers werken. Dat maakt het eten en drinken persoonlijker, menselijker en meer plaatsgebonden en daarom uniek. Je kunt echt even stilstaan bij de maaltijd – ook dat is een meerwaarde tijdens een drukke werkdag. Het heeft alles met bewustzijn en menselijkheid te maken, twee belangrijke trends.

 

Over WE CANTEEN

WE CANTEEN werd opgericht door Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen vanwege hun onvrede over de traditionele Nederlandse bedrijfscatering. In 2013 reeds wonnen zij de award voor “Meest Innovatieve Cateringconcept 2013” tijdens de Misset Catering Awards.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Eén reactie op “Trendwatcher Andrea Wiegman over WE CANTEEN”

  1. Rico schreef:

    Natuurlijk gestemd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel