D&B The Facility GroupFacility HighlightsSecurity en Hospitality: twee werelden van verschil?

Security en Hospitality: twee werelden van verschil?

27-06-2013 Mail mij dit artikel

Beveiliging en gastvrijheid: volgens veel mensen staat het ene lijnrecht tegenover het andere. Procedures versus menselijk contact. Maar is dit ook zo?

Het is een feit dat wij van kleins af aan al in contact komen met  allerlei veiligheidsprocedures en regeltjes. We leren dat wij bij rood licht niet over mogen steken terwijl je bij groen direct naar de overkant mag lopen. Als jij met jouw klas op de lagere school op schoolreisje vertrok, dan telde de leraar het aantal kinderen. Niet zozeer keek hij naar wie er dan aanwezig waren: hebben we 30 kinderen? Mooi, we kunnen gaan. Wij leren dat het vaak de procedures of techniek is die bepaald of een situatie veilig is. Zelf hoeven wij ons niet meer bewust te zijn of dat daadwerkelijk wel zo is.

Zelfs in de 5 sterren hotels, de bolwerken van gastvrijheid, sluipt deze gewoonte binnen. Om de lift te bedienen heb je steeds vaker jouw kamer pasje nodig, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand de liften gebruikt zonder een pas te hebben. Dat vervolgens gasten regelmatig de pas niet op zak hebben omdat de partner nog op de kamer is, maar dan geen gebruik kunnen maken van de lift is blijkbaar een noodzakelijk kwaad. Iemand die echter wel kwaad in de zin heeft, lift probleemloos mee met gasten die de lift in of uit stappen. Dat kan dan weer wel. Bovendien blijkt hierdoor dat personeel van het hotel minder noodzaak voelt om mensen te begroeten, aan te spreken of in de gaten te houden, want er zit immers toch een paslezer op de lift. Was men wel oplettend geweest, dan was hen opgevallen dat de persoon eerst twee uur dezelfde krant zat te lezen in de lobby en ondertussen erg geïnteresseerd bleek te zijn in de liften en de gasten die daar gebruik van maken. Dan had men de betreffende persoon vriendelijk kunnen benaderen met de vraag of men hem ergens mee van dienst kan zijn en of de persoon gast is van het hotel. Dit was vele malen effectiever geweest dan een paslezer in de lift.

Ook de kantooromgeving heeft de laatste jaren een grote verandering doorgemaakt. Het is geen werkplek meer waar jij “verplicht” jouw dag doorbrengt. Het is de plek waar je een heerlijke koffie kunt halen, kunt genieten van een uitstekende lunch, kunt ontspannen wanneer nodig en het is bij uitstek een ontmoetingsplek. Deze factoren zorgen ervoor dat jij meer verbonden bent met jouw collega’s en werkgever en uiteindelijk ook meer uit je werk haalt. Het kantoor van nu hoort geen gesloten omgeving te zijn om enkel veilig te zijn, maar het moet juist een open karakter te hebben. Door een open omgeving te creëren waarbinnen gastvrije professionals de medewerkers, bezoekers en gasten ontvangen, ontstaat een veilig en vertrouwd gevoel: zoals je dat ook thuis ervaart.

Ondanks voorgaande vergeet men vaak dat gastvrijheid de beste beveiliging is. Door te vragen hoe het met iemand gaat, of je iemand van dienst kan zijn, stel je je oprecht open voor de persoon en ben je in staat om van daaruit te signaleren of er iets aan de hand is. Rondkijken en  bewust worden van de omgeving werkt vele malen beter dan blind te vertrouwen op techniek. Wanneer je vanuit deze gedachte naar beveiliging en gastvrijheid kijkt, dan kom je tot de conclusie: Security en Hospitality zijn geen tegenpolen, maar liggen juist in elkaars verlengde.

Hans Plaisier, Security Coordinator D&B The Facility Group.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Werken bij D&B? Bekijk hier alle beveiliging vacatures.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel