Opstaan met: Bas Hertz

28-06-2013 Mail mij dit artikel

Bas Hertz in de wekelijkse rubriek ‘opstaan met’ in het Vastgoedjournaal: “Vastgoedsector moet kijken naar koplopers in innovatie”

Koffie, thee of….

Ik sta op met een smoothie, dat is een initiatief van mijn vrouw. Het ding zit vol met vitaminen en vezels en is een echte energiebom!

Wie ben je en wat doet je bedrijf?

Ik ben oprichter van D&B The Facility Group maar bovenal gepassioneerd ondernemer. Wij verzorgen een 5-star experience in kantoren door het leveren van alle ‘soft services’ op hoog belevingsniveau, iedereen in het bedrijf is daarmee bezig van host tot locatiemanager / general manager en het is juist die collectieve focus die ons succesvol maakt.

Wat is je ideale werkomgeving?

Google in Zurich is een werkplek met ziel en energie, het is geen straf om daar te werken.

Heeft je bedrijf te maken met leegstand?

Niet direct, maar de leegstand in de vastgoedmarkt is voor ons een enorme kans en biedt veel mogelijkheden.

Wat doen jullie zelf aan leegstandbestrijding?

Wij zijn een belevingsbedrijf en proberen de werkomgeving in gebouwen leuker en prettiger te maken. Misschien wel leuker dan thuis is om te zorgen dat mensen weer graag naar kantoor komen. Daarvoor moet je investeren en daarin zie je dan meteen het traditionele karakter van de vastgoedmarkt terug; ga je eerst investeren of wacht je af tot er een huurder komt… dit kip-ei dilemma speelt bij veel vastgoedeigenaren parten. Uiteindelijk moet kwaliteit de reden zijn om in een gebouw te blijven en niet je huurcontract.

Wat vind je een voorbeeld van een succesvolle upgrade?

Het beste voorbeeld vind ik Chiswick Park in Londen. Hun pay-off op de website is ook niet voor niets ‘Enjoy Work!’. Zij hebben daar buiten Londen een wereld gecreëerd waar mensen graag werken en verblijven en waar ze voornamelijk werken vanwege de plek en niet vanwege de baas.

Wat is jouw idee voor het oude KPMG hoofdkantoor “De Bovenlanden” te Amstelveen?

Ik zou de eigenaar adviseren eens een fiets te huren en een dag rond te fietsen in de omgeving. Kijk om je heen, praat met mensen, huurders in andere gebouwen, belanghebbende en passanten. Vorm een beeld en maak een plan. Zorg dat je een ziel terugbrengt in het gebouw en creëer een beleving die echt aansluit bij omgeving en doelgroep. Het is mijn stellige overtuiging dat je dan altijd succesvol kan zijn met een gebouw.

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie organisatie?

Duurzaamheid is meer een eigenarenambitie. Wij proberen dit te faciliteren door onze medewerkers te integreren in de duurzaamheidsambitie van een gebouw en ook toe te zien op de uitvoering. Daarnaast faciliteren wij duurzame mobiliteit in de vorm van fietsen of elektrische auto’s.

Wie is je favoriete ontwerper?

Wij zijn zeer onderscheidend met onze bedrijfskleding van Mart Visser, onze mensen zijn hier trots op en stralen dit uit. Dit is belangrijk voor henzelf maar ook voor de gasten die ze dagelijks zien. Mart Visser is daarmee mijn favoriete ontwerper.

Welke vraag zou jij aan de volgende vastgoedprofessional stellen?

Hoe ver is hij of zij al met ziel en beleving in kantoren?

Jij kreeg op jouw beurt de vraag: welke voorbeelden buiten de vastgoedmarkt zouden kantooreigenaren moeten volgen om zichzelf en hun product te verbeteren?

De vastgoedmarkt is nog weinig innovatief en heeft een gebrek aan inlevingsvermogen. Daarom moeten ze kijken naar bedrijven die voorop lopen op het gebied van innovatie, zoals bijvoorbeeld Apple en Google.
Niet zozeer naar de producten/diensten die ze voortbrengen, maar meer naar de cultuur die deze innovatie blijvend stimuleert. Om meer inlevingsvermogen te krijgen kan de vastgoedmarkt kijken naar succesvolle consumenten merken als bijv H&M, die moeten nl. doordringen tot in het hart van de consument om de voorkeur van die consument te krijgen. Niets anders dan huurders te leren te begrijpen.
De gebruiker centraal stellen en hem echt te leren kennen in plaats van het product. En uiteindelijk net als de Hotellerie de gast centraal zetten. Er is nog veel te leren………..

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel