D&B The Facility GroupFacility HighlightsOnderzoek: Kantooromgeving leidt tot overgewicht

Onderzoek: Kantooromgeving leidt tot overgewicht

08-06-2018

Werkgevers bevinden zich in de unieke positie dat zij de gezondheid en het welzijn van hun personeelsbestand positief kunnen beïnvloeden via de werkomgeving. Door actievere werkplekken aan te bieden die leiden tot minder sedentair gedrag en door stress te reduceren middels akoestische en klimatologische maatregelen. En door werknemers een gevarieerd en gezond assortiment eten en drinken te bieden. Desalniettemin kwalificeren veel kantoren zich als obesogene omgevingen. Hoe motiveren we medewerkers tot het maken van gezondere keuzes?

Mail mij dit artikel

Obesogene omgeving leidt tot overgewicht

De leefomgeving van consumenten is in de afgelopen tientallen jaren op zo’n manier veranderd en ingericht dat het steeds makkelijker is geworden te kiezen voor overmatige consumptie van calorierijk voedsel. Onderzoekers noemen dit de obesogene omgeving: een omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Ook kantoren voldoen helaas vaak aan deze kwalificatie. Een combinatie van een overmatige beschikbaarheid aan calorierijke voeding en een beperkte noodzaak tot bewegen, zorgt ervoor dat kantoorgebruikers gemakkelijk meer energie innemen dan gebruiken en dus aankomen in gewicht. Kortom: de obesogene omgeving waarin wij vandaag de dag leven veroorzaakt voor een aanzienlijk deel de overgewichtepidemie.

Gezond? Hoezo?

Hoewel er een steeds grotere focus komt te liggen op het bieden van gezond voedsel in de werkomgeving, zien we het nog elke dag gebeuren in het gemiddelde bedrijfsrestaurant of in de universiteitskantine. Beschikbaarheid van gefrituurde snacks gedurende alle dagen van de week. Smoothies die gepresenteerd worden als ‘gezonde keuze’, maar in de praktijk uit plastic zakken komen, lang houdbaar zijn en slechts een fractie groenten en fruit bevatten. Poeder mengen met warm water en dat als ‘soep’ presenteren. In het beste geval wordt er nog even een lente-uitje doorheen gesneden. Bovendien zijn impuls-producten, zoals chocolade repen, snoep, frisdrank, ijsjes en andersoortige suikerproducten vaak in grote getalen beschikbaar bij de kassa’s.

Een ongezond eetpatroon

Hoewel organisaties zich steeds vaker bewust zijn van het belang van gezonde voeding, worden er nog te weinig maatregelen genomen. Of beschouwen werkgevers een gezond eetpatroon als een individuele aangelegenheid? Er zijn diverse omgevingsfactoren die ervoor zorgen dat het eten van calorierijke voeding bevorderd wordt.

Grotere beschikbaarheid en toegankelijkheid van voedsel

In menig kantoor zijn er meer plaatsen waar voedsel beschikbaar is. We zien een trend waarin de openingstijden van bedrijfsrestaurants verder verruimd worden. Steeds meer grote kantoren krijgen een coffee bar en snoepautomaten, cup-a-soup automaten en vending-machines zijn vaker onderdeel van de diverse pantry’s in het gebouw. Ook wordt er geëxperimenteerd met onbemande kiosken die 24 uur per dag toegankelijk zijn voor medewerkers.

Marketing

Cateraars raken steeds meer bedreven in het inzetten van marketing om consumenten te verleiden grotere hoeveelheden en meer producten te kopen. Er wordt ruimschoots gebruik gemaakt van combi-deals en marketingteksten. Zo publiceerde de Duitse consumentenbond recent een onderzoek waaruit blijkt dat wanneer op een productverpakking de uiting “verbeterd product” te lezen is, dit over het algemeen betekent dat er niet meer, maar minder hoogwaardige ingrediënten aan het product zijn toegevoegd. Men noemt dit een “product downgrade”.

Prijs

Er worden betere marges gemaakt op ongezonde voeding. Bovendien kiezen consumenten eerder een product waarvan zij het meeste profiteren, ook al waren ze niet van plan de aanbieding te kopen. En jawel, gezonde voeding is vooralsnog duurder.

Er is veel te winnen

Een gezond en gevarieerd eetpatroon heeft tal van bewezen voordelen. Minder kans op chronische ziektes, een beter emotioneel welzijn, een gezond gewicht, betere concentratie, goede nachtrust en uit recent onderzoek blijkt dat mensen die veel groenten, fruit, noten en vis eten, weleens grotere hersenen zouden kunnen hebben. Dat is de conclusie van een onderzoek van een de Nederlandse professor Meike Vernooij. Men ondervroeg meer dan 4.000 Nederlanders over hun eetgewoontes en analyseerden vervolgens hersenscans van de afgelopen 10 jaar. Wat blijkt? Wie gezond eet, kan dementie mogelijk buiten de deur houden. Ook zijn hersenen van iemand met een gezond voedingspatroon circa zes maanden jonger dan die van mensen met een ongezonde eetwijze. Dat betekent niet dat gezond gaat eten je brein vergroot, wel dat er een link is tussen gezond eten en grotere hersenen. Er is dus veel te winnen binnen organisaties wanneer men gaat nadenken over het eetgedrag van werknemers op kantoor. Gezondheidsprogramma’s in de werkomgeving kunnen een antwoord vormen op de wereldwijde uitdagingen die er liggen m.b.t. obesitas en de teruglopende arbeidscapaciteit en -productiviteit ten gevolge van de verouderende beroepsbevolking. Wanneer werknemers langer gezond blijven, kan de directe correlatie tussen een verouderende workforce en chronische ziektes mogelijk doorbroken worden, want een ongezond eetpatroon is één van de belangrijkste veroorzakers van chronische ziektes.

Keuzestress

Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 200 voedselkeuzes per dag maken. Keuzegedrag vindt plaats via 2 cognitieve processen: het reflectieve en het impulsieve systeem. Het reflectieve systeem is rationeel en bewust. Bij het aansturen van gedrag door het reflectieve systeem, gaat een overweging vooraf aan de keuze. Hierdoor kunnen onmiddellijk impulsen worden bijgesteld. Het impulsieve systeem is snel, automatisch en onbewust. Gedrag gestuurd door het impulsieve systeem wordt direct aangestuurd door prikkels uit de omgeving. Mensen hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen die zij dagelijks moeten nemen via het intensieve reflectieve systeem te laten verlopen. Voedselkeuzes zijn vaak een kwestie van gewoontegedrag. En gewoontegedrag komt vooral tot stand via het impulsieve systeem. Daardoor is voedselkeuze gedrag ontvankelijk voor prikkels uit de omgeving.

Nudging & Marketing

Je kunt bedrijfskantines dusdanig inrichten dat werknemers gestimuleerd worden om gezonder te gaan eten. En dat hoeft niet direct te gebeuren door ongezonde keuzes te verwijderen of verregaand te betuttelen. Zo concludeert ook VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema na een uitgebreid onderzoek. Zij toonde aan dat een combinatie van nudging en marketing ervoor kan zorgen dat mensen meer gezondere producten pakken, gezondere keuzes maken. Gezondere producten werden vooraan gepositioneerd op een in het oog springende positie en in grotere hoeveelheid en diversiteit beschikbaar gemaakt. Promotie vindt enkel plaats op gezonde producten en combi-deals. Tevens werd een andere P, prijs, gebruikt om de gezonde keuze te bevorderen. Niet enkel werd aangetoond dat nudging en social marketing effectief zijn in het promoten van de gezondere keuze, maar ook dat hiermee een langere termijn effect behaald wordt. Medewerkers gaan op termijn niet op zoek naar de minder gezonde variant.

Conclusie

Een bedrijfscultuur met werknemers die een gezond en gevarieerd eetpatroon hebben, is van grote waarde voor organisaties. Toch blijkt dat organisaties slechts mondjesmaat actief zijn met gezondheidsprogramma’s op de werkplek. Zeker wanneer het op eten en drinken aankomt. Ook cateraars stappen maar langzaam in op gezondheidsinitiatieven. Dat het zo langzaam gaat, is deels te verklaren doordat cateraars van oudsher met name gericht waren op het bieden van een assortiment dat betaalbaar was. Prijs is nog altijd een belangrijk criterium bij het kiezen voor een cateraar. Tegen dat licht hebben cateraars hun organisatie veelal inkoop- en procesgericht ingericht. Daarbij is men met name gericht op inkoopvolume en een efficiënte bedrijfsvoering en gaat het veel minder over goed, gezond en duurzaam eten en drinken.

Over We Canteen

We Canteen is het cateringconcept van D&B The Facility Group. Ontstaan uit frustratie over eten in bedrijfs- en universiteitskantines dat niet gezond, noch lekker of leuk was. Het dagelijks wisselende assortiment van salades, soepen, sappen en belegde broodjes wordt altijd vers en op locatie geproduceerd. In veel gevallen zijn zowel het saladebuffet als de zelfbereide soepen 100% vegetarisch, vaak zelfs vegan. We Canteen kookt met de seizoenen mee en veel van haar ingrediënten en producten worden lokaal gesourced. Er vindt geen bereiding plaats in centrale bereidingskeuken. Dit assortiment wordt aangevuld met (veelal warme) wereldgerechten en specialiteiten van lokale food ondernemers die in het dagelijks leven een food truck, single dish restaurantje of cateringbedrijfje hebben. Op die manier brengt We Canteen het beste uit de stad naar de werkomgeving. Iedere dag zijn er andere lokale ondernemers die hun gerechten op locatie serveren. We Canteen is een kind van de Deeleconomie en onderwerpen en thema’s zoals ‘fair trade’, ‘ecologisch’, ‘circulair’, ‘lokaal’ en ‘inclusief’ zijn integraal onderdeel van de growth mindset. De footprint is jong, dus er is minder ‘af te leren’. Dat geeft We Canteen de mogelijkheid om vooruit te kijken.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel