Life after apps

25-08-2014

Afgelopen week kwam Deloitte met een onderzoek dat zelfs het journaal haalde: Het aantal gedownloade apps per persoon per maand neemt met 22% af! Paniek bij alle app bouwers, software ontwikkelaars en dus ook bij D&B Digital?

Mail mij dit artikel

Absoluut niet. Integendeel. Slecht nieuws voor de zolderkamer en andere kleine goedkope app bouwers. Goed nieuws voor bedrijven met visie over technologie die een langdurige relatie aan willen gaan met hun klanten. Zo valt ook te lezen in een artikel op Frankwatching van Tim Akkerman: “De markt van mobiele apps begint eindelijk volwassen te worden. Bedrijven moeten tegenwoordig goed hun best doen om de consument te behouden binnen hun applicatie. De tijd van ongelimiteerd applicaties bouwen, lanceren en downloaden is voorbij.”

Voor veel app bouwers houdt het klantcontact op nadat de app is aangeleverd bij de store. App gebouwd, strik erom, factuurtje sturen en klaar. Echter, na het lanceren gaat het werk door en begint het eigenlijk pas. Luister naar de gebruikers om verbeteringen aan te brengen, zowel qua lay-out, gebruiksvriendelijkheid als extra functionaliteiten.

Een app klinkt leuk, maar waarom niet gewoon een responsive website?

Ten eerste is de gebruikerservaring van een native app vele malen beter dan een responsive website op je mobiel. Zo werkt de navigatie sneller omdat er geen pagina’s hoeven te worden geladen en hetzelfde geldt voor afbeeldingen en filmpjes. Daar komt bij dat een app gebruik kan maken van functionaliteiten van de smartphone. Een responsive website kan dit niet. Zo wordt een bericht dat in de Office App wordt geplaatst door de Facility of Communicatie Manager middels een push notificatie naar alle werknemers van het desbetreffende kantoor gestuurd. Zo is iedereen direct op de hoogte van een evenement of calamiteit. Handig dus, én efficiënt!

Apps voor smartphones hebben ongetwijfeld ook niet het eeuwige leven. Voorlopig zullen wij er echter met z’n allen nog veelvuldig gebruik van blijven maken, zolang de app maar functioneel is en écht iets toevoegt…

Ramon Freriks, Online Marketeer D&B

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel