D&B The Facility GroupFacility HighlightsHospitality begint al bij parkeren

Hospitality begint al bij parkeren

23-02-2016

Je parkeert je auto direct voor de terminal en geeft de sleutels af bij de servicebalie. Bij terugkomst staat de auto klaar op het moment dat de vlucht landt. Indien gewenst gewassen en wel. Dat is Schiphol Valet Parking, een vorm van hospitality waar jaarlijks zo’n 35.000 reizigers gebruik van maken.

Mail mij dit artikel

Bekijk via deze link de digitale versie van het artikel in FMM.

Schiphol is een van de grootste parkeerexploitanten van Nederland en het product Schiphol Valet Parking is een product waar met name de zakelijke reiziger gebruik van maakt. Inmiddels is het bijna 5 jaar geleden dat Schiphol de markt op moest om deze parkeerdienst opnieuw aan te besteden. Jessica Scheffers, werkzaam voor de afdeling Corporate Procurement van Schiphol Group, geeft een toelichting op deze periode. “Deze aanbesteding was beslist geen alledaagse aanbesteding, ook omdat er in de markt geen voorbeelden aanwezig waren. Er is vrijwel geen aanbestedende partij in Nederland die dit product Europees aanbesteedt, dat alleen al maakte het traject uniek.”
Ze vervolgt: “Hoewel er in het algemeen zo nu en dan negatieve geluiden zijn over het aanbesteden conform Europese richtlijnen, hielp het ons heel erg om gefaseerd naar de beste partij voor deze opdracht toe te werken. Het toekennen van punten aan de diverse partijen op basis van de vooraf gedefinieerde onderwerpen die voor ons van belang waren, maakte op heldere wijze duidelijk hoe het deelnemersveld zich tot elkaar verhield. D&B The Facility Group onderscheidde zich van de andere inschrijvers dankzij onder meer de innovatieve oplossingen waarmee zij kwamen op het gebied van de dienstverlening, betrouwbaarheid en duurzaamheid.”

Case D&B The Facility Group Schiphol Valet Parking 2

Introductie mobiele app

Uiteindelijk heeft D&B The Facility Group de opdracht gegund gekregen. Opvallend is dat zowel Schiphol als D&B The Facility Group besloten om jong, aanstormend talent operationeel verantwoordelijk te maken voor dit product in het Schiphol Parkeerportfolio. Aan de zijde van Schiphol werd Roderick Smeets aangewezen als verantwoordelijk productmanager voor Schiphol Valet Parking; aan de zijde van D&B The Facility Group werd eerst Paul Huisman, en later Thomas Harms, aangewezen als General Manager van de valet service. Dat bleken juiste keuzes. Reeds in 2012 werd de Guest Friendliness Award in de wacht gesleept door het team en ook in 2013 kon men niet om Schiphol Valet Parking heen. De Guest Friendliness Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de dienstverlener met de meest in het oog springende service bij de gasten op het gebied van gastvrijheid.

De samenwerking tussen Schiphol Group en D&B The Facility Group is om meerdere redenen bijzonder. Zo introduceerde D&B een mobiele app die de betrouwbaarheid van de dienstverlening inzichtelijk maakt. Smeets: “De mobiele app is van grote toegevoegde waarde voor Schiphol en onze klanten. De vele negatieve geluiden in de media rondom de andere aanbieders van Valet Parkeren op de luchthaven Schiphol straalt ook af op Schiphol Valet Parking. Met de komst van de mobiele app werd er voor het eerst transparantie in dit proces geboden en kon ons product zich nog meer onderscheiden.”
Dienstverlening is grotendeels gebaseerd op vertrouwen. Het is niet ongebruikelijk dat een Aston Martin of Porsche ingeleverd wordt. Door het vastleggen van kilometerstanden, snelheden, routes en bekende schades via foto’s en GPS-tracking verdween het papierwerk en mogelijke misverstanden over schade aan auto’s. Harms: “Onze relatie met de klant is ons veel waard. Soms constateert een klant schade aan de auto. Door de app baseren we deze gesprekken altijd op feiten en kunnen we vrijwel zonder uitzondering aantonen dat de schade niet ontstaan is tijdens het verblijf bij ons.

Nieuw parkeerproduct

Tevens ontwikkelden Schiphol en D&B The Facility Group gezamenlijk een nieuw parkeerproduct binnen het portfolio van Schiphol Parking & Mobility Services: Schiphol Holiday Valet Parking. Een voordelige valet service, maar dan gericht op de vakantieganger die 5 dagen of meer wil parkeren op Schiphol. “Qua samenwerking en partnership is dit een van de hoogtepunten uit mijn loopbaan,” aldus Smeets. “Twee jaar geleden zijn we gezamenlijk een pilot gestart met een simpele tafel in de parkeergarage als afhandelpunt maar wel zeer goed personeel, en dat bleek een succes te zijn.”
De gezamenlijke pilot was dusdanig succesvol dat Schiphol Holiday Valet Parking inmiddels een volwaardig product is en als een van de best gewaardeerde producten een vast onderdeel van de parkeerservices op Schiphol is geworden. In 2015 werden er 40.000 auto’s geparkeerd voor de vakantiegasten van Schiphol Airport. Scheffers: “Een prachtig voorbeeld van een meer dan geslaagde Europese aanbesteding, waarbij het totaal aantal Valet Parkeringen in een relatief korte tijdsperiode door het samenbrengen van de juiste mensen is gestegen van 35.000 naar 75.000 per jaar. Wat ons geheim is? Visie, pionieren en de durf om te verbinden. Verbindingen verrijken. Economisch, maar zeker ook emotioneel. Binnen Schiphol noemen wij dit connecting to compete & connecting to complete. Ik ben er nog elke dag trots op dat ik deze aanbesteding destijds heb mogen begeleiden en dat de partnership tussen Schiphol en D&B heeft geleid tot dit geweldige resultaat.”

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel