D&B The Facility GroupFacility HighlightsHoger Rendement Door Gelukkige Schoonmakers

Hoger Rendement Door Gelukkige Schoonmakers

06-04-2017

Het is inmiddels alweer 3 jaar geleden dat D&B The Facility Group toetrad tot de schoonmaakmarkt. Zij waren ervan overtuigd dat er ruimte was voor een meer kwalitatieve en duurzame propositie op het gebied van schoonmaak.

Mail mij dit artikel

“Wij constateerden dat veel opdrachtgevers niet de afgesproken kwaliteit ontvingen en veel schoonmakers niet gelukkig waren met hun werksituatie. De roep om meer respect en een accep­ tabele werkdruk werd steeds luider. Wij vonden dat het anders moest kunnen”, aldus Edo den Hertog, Business Director en partner bij D&B The Facility Group.

Satia - Dagschoonmaakster T-Mobile

Eén van de pijlers waarop zij hun propositie bouwden was de doelstelling om meer niet storende schoonmaakactiviteiten gedurende de dag te laten plaatsvinden. “Net zoals enkele andere schoonmaakbedrijven zien we dat hier grote voordelen voor zo­ wel de schoonmaker als de opdrachtgever uit voortkomen. Wij kunnen onze schoonmakers arbeidscontracten aanbieden met meer uren en dus meer zekerheid. Maar ook geeft het ons de mo­ gelijkheid hen onderdeel te laten zijn van de werkomgeving en het facilitaire team op de locatie”, aldus Den Hertog.

“Voor opdrachtgevers realiseren we hiermee bovendien een toename van zowel de technische kwaliteit als de medewerkertevredenheid.” Ondanks de doelstelling om schoonmakers vaker op de dag in te zetten, realiseerde D&B zich niet, toen zij tot deze markt toetra­den, dat bijna driekwart van alle schoonmakers in Nederland buiten kantooruren werkt. “Velen van hen staan op voordat het gezin wakker wordt om onze werkomgeving schoon te maken. En ze moeten hun werkzaamheden afronden voordat de eerste werknemers het gebouw betreden. Ze komen thuis op het mo­ ment dat de kinderen al naar school zijn en de partner naar het werk. Of ze vertrekken aan het einde van de dag, vaak voordat het gezin compleet is, naar de werkplek om na kantoortijden schoon te maken. Velen eten en slapen deels overdag, terwijl de maatschappij dan juist op volle toeren draait. Kortom, wij schrokken van de grote hoeveelheid schoonmakers die werkt en leeft buiten het gezichtsveld van onze maatschappij”, zo licht Den Hertog toe. “Zij missen tevens veel van de maaltijden met het gezin, kunnen hun kinderen niet naar school of naar bed brengen, want ze zijn juist op deze belangrijke momenten aan het werk”.


RENDEMENT VAN ZICHTBARE SCHOONMAAK DOOR BETROKKEN MEDEWERKERS

  • Effectievere schoonmaak dankzij direct contact met werknemers.
  • Meer bewustzijn bij werknemers over schoonhouden werkomgeving dankzij zichtbare schoonmaak.
  • Mogelijkheid om direct in te springen bij calamiteiten.
  • Zichtbare schoonmaak heeft aantrekkingskracht op hoger gekwalificeerde schoonmakers.
  • Minder wisselingen in schoonmaakteam, verhoging continuïteit.
  • Toename voor wat betreft de schoonmaakbeleving.

D&B The Facility Group heeft de visie dat een werknemer die goed in zijn vel zit een hogere kwaliteit levert, en dat daarmee het mes aan twee kanten snijdt. Wanneer schoonmakers echter enkel werken buiten kantoortijden en zij thuis zijn op die mo­menten waarop het gezin gevlogen is en de maatschappij op volle toeren draait, dan wordt aan een belangrijke basisbehoefte van sociaal contact en acceptatie voorbijgegaan. “Wij streven ernaar onze medewerkers een werkend leven te bieden waarbinnen veel aandacht en respect is voor iemands persoonlijke wensen, talen­ten en situatie. Dat is essentieel om goed in je vel te kunnen zit­ten. En in dat leven is een gezonde verbinding met geliefden, achterban en werkgever de basis.”

“Dat lukt ons overigens niet in één keer, maar beetje bij beetje verbeteren we de levens van onze schoonmaakcollega’s.
Al tientallen schoonmakers die voor ons bij bijvoorbeeld Tom­Tom, T­-Mobile, Asics of World Trade Center werken, hebben be­tere werktijden en meer ruimte voor een privéleven of hun gezin”, aldus Den Hertog. “Tegelijkertijd is bij al onze klanten zowel de technische kwaliteit als de medewerkertevredenheid als het gaat om de schoonmaak toegenomen”.


55 minuten heeft Nezha nodig om een maaltijd voor haar gezin te koken en er samen van te genieten. Dat lijkt misschien niet veel, maar het heeft een belangrijke impact op het leven van een alleenstaande schoonmaakster en haar gezin. Niet eens zolang geleden had Nezha deze 55 minuten niet. Zij werkte toen namelijk buiten kantoortijden.

Nezha was onzichtbaar. Voor haar gezin, maar ook voor de mensen wiens kantoor zij dagelijks schoonmaakte. Zij werkte op tijden waarop anderen nog lagen te slapen of al naar huis waren. Dat was niet alleen háár realiteit, dat is de realiteit voor driekwart van de schoonmakers in Nederland.

Nu werkt Nezha bij D&B The Facility Group, heeft zij een vast contract en werkt gewoon overdag. Net als de rest van ons. Dit zorgt ervoor dat Nezha nu deze belangrijke 55 minuten samen met haar vijf kinderen heeft.
 
D&B Cleaning - Thuis bij Nezha


Dit artikel is ook te lezen in de april editie van Facto Magazine.

 

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere ReceptiedienstenObjectbeveiligingSchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel