D&B The Facility GroupFacility HighlightsHet podium van de werkvloer

Het podium van de werkvloer

18-06-2013 Mail mij dit artikel

Dick Willems was 25 jaar in dienst toen hij in 1999 afscheid nam en met pensioen ging. Jaar in jaar uit, avond aan avond stond hij als portier vanaf half acht bij de entree van Theater Carré, in zijn rode gala jas met gouden versierselen, handschoenen aan en een hoge hoed op. Iedereen die binnenkwam werd verwelkomd met een hand, een grapje, een warm woord, een knipoog of een milde vermaning niet te dringen. Hij wist precies wat je nodig had om in de stemming te komen voor een heerlijke theateravond. Dat Dick sprekend leek op Toon Hermans zorgde nog wel eens voor verwarring. Met name bij bezoekers die van heinde en verre kwamen om de shows van Toon te bezoeken. Zij spraken jaren later nòg hun verbazing uit over hoe Toon Hermans hen persoonlijk stond op te wachten bij de ingang van Carré!

Sinds maart dit jaar mag ik drie dagen per week mijn schouders zetten onder het op de kaart zetten van de ontwikkeling van de mensen die bij D&B The Facility Group werken. Een fantastische uitdaging. De oudere lezers onder u vragen zich mogelijk af hoe ik van een carrière in het theater en bij televisie nu bij D&B  ben beland in de functie van senior manager learning & development. Daar kan ik deze blog verder mee vullen, maar laat ik zeggen dat ik zelf een wandelend voorbeeld ben van hoe je een leven lang kunt blijven leren en je ontwikkelen.

Dick Willems was portier maar iedereen noemde hem “Mister Carré”. Hij is voor mij een voorbeeld van hoe je een 5 Star Experience voor de gasten kunt creëren. Als D&B willen we dat onze hospitality- en security hosts precies dàt kunnen waar Dick een meester in was: een positieve beleving creëren! Geen opgelegde regels en protocollen (lees de blog van mijn collega Astrid Meijer), geen telefoonscript om af te werken maar persoonlijke aandacht en oog voor wat iedere gast nodig heeft. Dat doen vraagt nogal wat van onze mensen. Wil je anderen open en zoveel mogelijk vrij van aannames en oordeel tegemoet kunnen treden, dan moet je jezelf goed leren kennen. Wat zijn je persoonlijke  blauwe plekken waardoor je, als mensen er op drukken, in niet-effectief gedrag schiet? Vanuit welke waarden leef je, waar komen je aannames en oordelen vandaan? De blik gaat in onze StarClass Training eerst naar binnen, want door zicht te krijgen op jezelf, kun je anderen beter zien en begrijpen. De volgende stap voor mij is om te zorgen dat iedere medewerker zich goed voelt in de samenwerking binnen het team en op de werkvloer. Er mag geen energie weglopen in onderling gedoe, want dat gaat altijd ten koste van de (werk)sfeer en daarmee van de dienstverlening.

De meesten van ons hebben een radar voor de sfeer die ergens aanwezig is. U kent het vast wel: “U gaat bij vrienden eten en bij binnenkomst voelt u dat ze net een woordenwisseling hebben gehad”. Het maakt dat we ons opgelaten en niet welkom voelen.

Om dat gevoel te voorkomen willen we binnen D&B ook naar elkaar waar maken wat we richting onze opdrachtgevers en gasten bieden: openheid, vriendelijkheid, inleving, hulpvaardigheid, plezier en respect. De fijne en open cultuur bij D&B viel me gelijk op en trok me aan, al bij mijn eerste gesprek. Die cultuur willen we koesteren en verder uitbouwen. Geen sinecure als je bedenkt dat we heel snel groeien en er maandelijks  nieuwe mensen bij komen. Het vraagt om constante aandacht en aan mij de eer om onze mensen toe te rusten met vaardigheden waardoor ze bij onderlinge irritaties, frustraties en onzekerheden in staat zijn om zich uit te spreken, anderen aan te spreken en om hulp te vragen. Immers in verbinding los je dingen op en niet door je terug te trekken, te gaan klagen of mokken.

We hebben verschillende rollen in het dagelijks leven: de één is CEO, de ander is een facility desk medewerker,  maar zoals ze in het theater zeggen “er bestaan geen kleine rollen”.

De StarClass en andere D&B ontwikkeltrajecten zijn als het repetitieproces van een theaterstuk. Zonder toeschouwers in een veilige ruimte werken mensen aan zichzelf en ontwikkelen een visie op de invulling van hun professionele rol en aan hoe zij die vorm willen geven. Ik mag bij D&B de regisseur van dat proces zijn en kijk met trots als het doek opengaat en onze medewerkers als “Mister McKinsey, Miss TNT, Madam Binck Bank” en zo kan ik nog wel even doorgaan,  het podium van de werkvloer betreden. Zij creëren de 5 Star Experience die D&B belooft.

Tetske van Ossewaarde, Senior Manager Learning & Development D&B The Facility Group.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel