D&B The Facility GroupFacility HighlightsGeneratiekloof binnen een facilitaire organisatie

Generatiekloof binnen een facilitaire organisatie

15-03-2013 Mail mij dit artikel

Recentelijk kwam mij het volgende artikel onder ogen; 40 uur werken is belachelijk!
Dit triggerde mij, met name omdat ‘het aantal uren werken’ de laatste tijd steeds vaker onderwerp van gesprek is, zeker als je hierbij de diverse generaties tegen elkaar afzet.

Even kort, inmiddels kennen wij de volgende generaties waar wij in ons werk mee te maken hebben (Bron Wikipedia);

  • Protestgeneratie (geboren in de periode 1941-1955)
    Ook wel: babyboomgeneratie.
  • Verloren generatie (geboren in de periode (1956-1970)
    Ook wel: Generatie Nix of Generatie X.
  • Pragmatische generatie (geboren in de periode 1971-1985)
  • Grenzeloze generatie (geboren vanaf 1986)
    Digitale generatie, screenagers, generatie Y of generatie Einstein genoemd.

Steeds vaker heb ik gesprekken met sollicitanten voor diverse functies, zoals Hospitality host of Security host, waar er bij de vraag; ‘hoeveel uren wil je werken?’ veel beperkingen zijn. Met name de generatie Einstein heeft hun prioriteiten verlegd en dit ligt niet altijd meer bij het werk. Geld verdienen is belangrijk, maar de focus op andere zaken wordt steeds groter.

Deze generatie Einstein is namelijk digitaal opgegroeid, ze groeiden op in gezinnen waar het goed en steeds beter ging, waar beide ouders werkten,  waar ze veel dingen kregen en waar technologie & apparatuur volop aanwezig waren.
De generatie Einstein mag meepraten thuis, worden door hun ouders (vaak al op jonge leeftijd) serieus genomen en zijn opgevoed vanuit het ideaal dat ieder individu alleen gelukkig kan worden als het zichzelf weet te vinden. Ze zijn opgegroeid met zoveel kwaliteit, dat ze dat ook eisen van anderen; van hun werkgevers en van hun docenten. Ze brengen graag veel tijd met elkaar door, zowel off- als online en blijven lekker thuis wonen, dit is namelijk wel zo makkelijk.
Deze generatie is vooral functioneel: jongeren kiezen steeds vaker voor kwaliteit en functionaliteit. Er is zoveel van alles, dat je alleen het beste, het mooiste en het leukste wilt.

Tegenwoordig zijn jongeren steeds meer op zichzelf gericht, kinderen spelen veel minder buiten, de technologie speelt de overhand en contacten worden via social media; Facebook, Twitter of Whatsapp onderhouden.

Normen en waarden veranderen…….

Zelf kom ik uit een tijd waarbij ik al vroeg aan het werk ging. Tijdens mijn schooltijd en studie heb ik dan ook altijd gewerkt, met name in de horeca. Dit deed ik niet omdat wij het thuis niet goed hadden, maar omdat mijn ouders mij vroeg geleerd hebben om te gaan met mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik leerde zelfstandig en onafhankelijk te zijn en met name om te kunnen gaan met mijn eigen geld.
Na mijn afstuderen ben ik direct 40 uur gaan werken en dit was voor mij, en nog steeds, niet meer dan normaal.
Zelf ben ik dan ook op zoek naar de juiste match tussen mijn generatie en generatie Einstein. Wat ik wel weet is dat we afhankelijk zijn van elkaar en dat we elkaar nodig hebben.

De zoektocht naar ambitieuze mensen die zich willen binden aan jouw organisatie en die echt werken omdat ze het leuk vinden wordt door deze veranderende tijd en generaties een steeds grotere uitdaging.
Je wilt als organisatie toch werknemers die er echt voor gaan, die ook wat voor een ander willen doen, sociaal zijn, een no-nonsense mentaliteit hebben en mee willen denken, die echt dat stapje extra willen zetten en in de basis snappen wat dienstverlening is?
Kunnen wij eigenlijk wel van onze nieuwe generatie(s) verwachten dat zij 40 uur werken of kan dit inderdaad ook op een andere manier in deze nieuwe tijden, juist omdat we elkaar nodig hebben?

Elke Pettinga, Business Manager D&B The Facility Group.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel