D&B The Facility GroupFacility HighlightsGeluksmomenten in de werkomgeving leiden tot aantrekkelijk werkgeverschap, betere prestaties en meer omzet

Geluksmomenten in de werkomgeving leiden tot aantrekkelijk werkgeverschap, betere prestaties en meer omzet

27-11-2017

De tijd waarin de werkgever bepaalt wie hij het bedrijf binnen hengelt is voorbij. Niet langer is het noodzakelijk dat starters op de arbeidsmarkt reeds vanaf het eerste studiejaar bezig zijn met het kiezen van de juiste bijbaantjes en het exploreren van vaak doodsaaie of tijd absorberende extra curriculaire activiteiten, omdat hun toekomstige baas dat zo enorm waardeert. Niet meer avonden lang sociaal wenselijke antwoorden instuderen voor een sollicitatiegesprek op vragen die je nooit gaat krijgen.

Mail mij dit artikel

Column Sander de MeesterSander de Meester D&B

War-for-Talent
We zitten in een aanbiedersmarkt. Talenten hebben de mogelijkheid om zichzelf te onderwerpen aan zelfexploratie en de vraag te stellen van welk werk zij nu echt gelukkig worden. En dat drijft werkgevers tot waanzin. Met een werkeloosheidspercentage van 4.5% in oktober van dit jaar ervaart één op de zes ondernemers een tekort aan talent reeds als een belemmering voor de groei van de eigen organisatie.

Luisteren naar de stad
Toch vind ik dat wij in een inspirerende tijd leven. Ik woon midden in Amsterdam en als je met meerdere mensen op relatief weinig meters leeft dan gebeurt er iets bijzonders. Door te luisteren naar de stad vang je gesprekken en flarden van gesprekken op. Op straat, in de supermarkt, in een café of restaurant, bij de tramhalte, op de sportschool en in het koffietentje.

Work-life fluency
Mij valt op dat, met name onder jongeren, of jongeren en hun ouders, er veel uitgewisseld wordt over het werk. En op een leuke, onderzoekende manier! Wellicht is het een wereld van mogelijkheden die werk tot een licht onderwerp maakt. Misschien komt het omdat we werken en leven niet meer ervaren als twee strikt gescheiden werelden. Maar het is niet te ontkennen dat werk wordt besproken in relatie tot hoe dat past bij de eigen overtuigingen, denkbeelden en ambities, in plaats van hoe anderen jouw baan en prestaties zullen beoordelen.

Neem ‘thuis’ mee naar het werk
Bij mij – als ondernemer – lopen werk en privé al veel langer door elkaar. Ik neem mijn werk mee naar huis, en mijn thuis mee naar werk. En in alles wat ik doe, speelt altijd de afweging mee: Ben ik maatschappelijk relevant (en dus interessant genoeg?), heb ik impact (en ben ik dus succesvol?) en hoe leuk vind ik het (heb ik voldoening van hetgeen ik dagelijks doe?)? Als ondernemer rol je niet kabbelend richting de steeds verder gelegen pensioengerechtigde leeftijd. Jij probeert te bepalen hoe het plaatje er tegen die tijd uitziet, maar ook of de weg ernaartoe vervullend is. Daarin voel ik grote overeenkomsten met de huidige generaties die de arbeidsmarkt betreden, en met eerdere generaties die hun positie in die ‘arbeidsmarkt’ aan het her-evalueren zijn.

Happiness Works - D&B The Facility Group

Wie wil jij zijn?
In het licht van ontwikkelingen rondom onderwerpen en thema’s als terrorisme, Trump, Noord-Korea, zwarte pieten discussies, fake news, Brexit, het klimaatakkoord voelen we ons steeds vaker uitgenodigd om over existentiële onderwerpen na te denken. Daartoe behoort ook: Waar wil ik werken, wat voor mensen wil ik dag-in-dag-uit om mij heen, met wie wil ik samenwerken? De vraag over wat je toevoegt of afneemt van onze maatschappij was nooit relevanter dan nu. We besteden een enorm groot deel van ons leven op het werk. Wie wil je zijn? En welke werkgever past daar op dit moment het beste bij?

Betere keuzes
Naarmate meer mensen zich dat gaan afvragen, worden steeds betere keuzes gemaakt. En de betrokkenheid van werknemers bij de organisaties voor welke zij werken, wordt enkel groter. En daar schuilt de schat! Betrokken werknemers hebben vleugels. Ze zijn productiever, gezonder, delen eerder hun ideeën, gaan gemakkelijker relaties aan. Zij zijn het die jouw organisatie doen groeien.

Beter in je vel
Dat gelukkige mensen beter presteren is bij D&B The Facility Group al lang geen onderwerp van discussie meer. En wij zijn al jaren bezig met vragen als: Op welke manier kan onze dienstverlening een bijdrage leveren aan de beleving in een kantoor? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen nog beter in hun vel zitten op het werk? Op welke manier kunnen onze mensen positieve emoties bij gasten creëren in de interacties die er plaatsvinden?

Geluk is een optelsom van positieve emoties
Bij D&B doen we hier zelfs onderzoek naar. En wat blijkt: Als wij in staat zijn meerdere malen op een dag met onze gast op een passende, proactieve, authentieke en servicegerichte wijze te interacteren, dan kunnen wij positieve emoties opwekken (kortdurend) bij die persoon. Wanneer een gast meerdere positieve emoties ervaart binnen een bepaald tijdsbestek, dan leidt dit tot een positieve stemming (langdurig). Mensen zitten daardoor dus beter in hun vel. Positieve emoties vervullen een sleutelrol in een motivatieproces dat kan leiden tot welbevinden in de zin van bevlogenheid en positieve attitudes ten opzichte van de organisatie waar iemand werkt.

Happiness Works - D&B The Facility Group

Happiness works
En het zijn exact dat soort organisaties waar talent wil werken, werkt en wil blijven werken. Als je als werkgever dus wil blijven bepalen wie jij jouw bedrijf binnen hengelt, zorg dan voor een werkomgeving waarbinnen positieve emoties gecreëerd worden. Bepaal welke maatschappelijke bijdrage het bedrijf levert en draag dat uit, geef mensen de ruimte en mogelijkheden om bij te dragen aan de bedrijfsdoelstellingen en benoem dat. Werk aan het leiderschap in de organisatie en draag de visie en missie van het bedrijf breed uit. Zorg voor formele en informele werkplekken, maak het mogelijk voor mensen om activiteit gebaseerd te werken, stimuleer ontmoetingen binnen de kantooromgeving. En zorg voor geweldige support en dienstverlening in de werkomgeving. Want het is echt waar: Happiness works!

Over de visie en missie van D&B The Facility Group:

Visie:
Dat mensen geluksmomenten beleven wanneer zij in aanraking komen met onze mensen en onze services…dat is onze droom. Want wij geloven: Happiness works.

Missie:
In een razendsnel veranderende wereld maken wij het verschil. Want wij hebben lef, durven anders te denken, zijn niet bang om nieuwe dingen te ondernemen en kijken altijd vooruit. En dat is broodnodig, want het is onze missie om vooruitstrevende organisaties te helpen een omgeving te creëren die mensen beter doet presteren. Wij brengen onze 5 star experience naar organisaties met ambitie. En dat doen wij met geweldige mensen en de allerbeste services, zodat de talenten van deze organisaties geluk, plezier en waardering voelen… Want dat geeft ze vleugels.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending nieuwsberichten in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel