D&B The Facility GroupFacility HighlightsFacility management voor de millennial: Alles in het teken van een goede ‘work-life fluency’

Facility management voor de millennial: Alles in het teken van een goede ‘work-life fluency’

16-08-2018

Werkgevers willen millennials -geboren voor en rond het millennium- graag binnenhalen. Jonge mensen zijn betaalbaar, werken snel en zijn flexibel. Uit onderzoek blijkt echter dat deze generatie zo haar eigen ideeën heeft over wat er nodig is om productief te kunnen zijn. Een goede ‘Work-life fluency’ lijkt het toverwoord te zijn. Maar wat is dat precies? En hoe spelen facilitair aanbieders in op deze behoefte?

Mail mij dit artikel

Voor de millennial is werken meer dan alleen werken. Werk en privé staan niet meer los van elkaar: ze zijn onderdeel geworden van dezelfde ruimte en tijd. Op je kantoor wil je niet alleen keihard werken, maar ook socializen, genieten en ontspannen: sporten, spelen, mediteren, gezond eten. Een frisdrankautomaat op de gang en een broodje kroket in de kantine zijn al lang geen lokkertjes meer, net als zogenaamd aantrekkelijke werktijden van 8 tot 5. Een vaste werkplek of ‘je eigen kantoortje’ is iets waar de millennial van gruwelt. De millennial wil een werkomgeving die hem past. Een ruimte die hij kan inzetten of benutten hoe het hem uitkomt, die hem inspireert en waar hij zich thuisvoelt.

Moderne werkplekvoorzieningen

Ongeveer tien jaar geleden betraden de eerste millennials (geboren tussen 1982 en 2002) de arbeidsmarkt. Onderzoek van CBRE laat zien dat maar liefst 78 procent van werkzoekenden de kwaliteit van de werkomgeving als een belangrijk onderdeel ziet van de keuze voor een nieuwe werkgever. Bijna 70 procent van hen ruilt andere (secundaire) arbeidsvoorwaarden graag in voor een betere werkplek met modernere voorzieningen. Denk hierbij aan een variatie in zit- en sta-werkplekken of de aanwezigheid van ‘bewegingswerkplekken’. Ook aandacht voor kleur- en materiaalgebruik op wanden en vloeren, geluiddempend meubilair of goede luchtcirculatiesystemen beschouwt de millennial als ‘highly beneficial’ en niet als overdreven luxe.

Stilteruimte

De millennial wil op verschillende plaatsen kunnen werken, afhankelijk van het type werk dat hij op dat moment moet verrichten. Een stille ruimte wordt opgezocht voor extra focus of analytisch denkwerk, een geordende ruimte zonder prikkels voor planmatig werk of organisatorisch taken. Een ruimte met inspirerende kunstwerken kan prettig zijn voor creatief denkwerk, een ruimte met groen (of uitzicht op groen) blijkt in alle gevallen goed. Werken in verschillende ruimtes betekent dat er overal supersnel draadloos internet aanwezig moet zijn, en voldoende plug-and-playfaciliteiten.

De moderne werkomgeving

Sport en meditatie

Ruimtes waar je kunt sporten, ontspannen of mediteren zijn -in een tijd waarin steeds meer jonge mensen kampen met burn-out- en overspanningsverschijnselen- een absolute aanrader. De millennial verwacht dat een werkgever voorziet in deze behoefte, liefst inpandig. Men wil sporten of mediteren onder werktijd of stoom afblazen met een collega tijdens een potje tafeltennis of FIFA op een console: bij aanvang of afsluiting van een werkdag, na een intensief overleg of na de lunch.

Werkplezier door ‘work-life fluency’

Voor de millennial ontstaat werkplezier niet meer alleen door het creëren van een goede ‘work-life balance’, maar als er sprake is van ‘work-life fluency’. Bij work-life fluency vloeien werk en privé moeiteloos in elkaar over. Neem de werktijden van de millennial: De millennial werkt als het hem uitkomt: heel vroeg op maandagochtend of tot twee uur ‘s nachts in het weekend. Hij glipt er gerust even tussenuit voor een doktersafspraak, om dit later, thuis of op kantoor, in te halen. Deze mindset vraagt om een kantoorruimte die vierentwintig uur per dag beschikbaar is, en een hospitality service die net zo hard meedraait.

De millennial en facilitair dienstverleners

Facilitair dienstverleners die gehoor geven aan de wensen en eisen van de millennial, bieden hospitality service die uitblinkt in continuïteit en maatwerk. Zo is er op elk tijdstip van de dag iemand aanwezig als aanspreekpunt voor vragen of verzoeken, ook ’s avonds laat. Een ontbijt om half zes ‘s ochtends moet net zo voedzaam en vers zijn als om tien uur ‘s ochtends. Bureauwerk dat op uitzonderlijke tijden verricht wordt daarentegen, gebeurt met aangepaste verlichting of op het tijdstip aangepaste temperatuur. Het licht wordt bijvoorbeeld warmer bij invallende schemer en in de avonduren, en de omgevingstemperatuur gaat op deze tijdstippen iets omhoog om te voorkomen dat je te veel afkoelt door langdurige inspanning.


We Canteen

Voeding is voor de millennial geen energiebron, maar een manier van leven. Het bedrijfsrestaurant of kantine moet daarom niet alleen een gezond en gevarieerd menu aanbieden, maar ook een duurzaam karakter hebben en dat actief uitdragen. Een concept als We Canteen voldoet aan deze behoefte. Via We Canteen komen organisaties in contact met lokale ondernemers die het standaardaanbod in bedrijfskantines uitbreiden met een variatie aan vers bereide wereldgerechten. Zo eet de millennial de ene dag heerlijke paella en de andere dag parelcouscous met gegrilde groenten. Iedere lokale aanbieder is expert op zijn gebied, bereidt zijn eten met passie en heeft een eigen verhaal.

We Canteen - Lisanne Driessen & Jeroen Peters


Hoe houd jij de millennial binnen?

Terugkomend op de vraag ‘hoe haal je de millennial binnen?’: Het gaat de millennial niet om prestige of aanzien van grote namen, maar om een werkomgeving waarin het werkprogramma kan worden aangepast aan de flow waar men van nature in zit, of die je graag opzoekt. Millennials zoeken een werkgever die -met aandacht voor de werkomgeving- inspireert en oprecht bijdraagt aan de behoefte van deze generatie: een goede ‘work-life fluency’. Werkgevers die zich flexibel opstellen en hun service op maat aanbieden, zullen millennials met meer gemak binnenhalen dan werkgevers die traditioneel denken en handelen. Genoeg werk dus voor werkgevers om samen met hun facilitair dienstverleners een inspirerende werkplek te creëren waar elke medewerker zich thuis voelt om optimaal te functioneren.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel