Eén team, één taak

18-02-2013 Mail mij dit artikel

Facility Management

Ik ben al vele jaren werkzaam binnen Facility Management. Eerst in vaste dienst bij de organisatie waar ik werkte, later bij facilitair dienstverlener D&B Facility Management. Via D&B Facility Management heb ik bij verschillende bedrijven in de keuken mogen kijken o.a. van een consultancy- en advocaten kantoor en een mediabedrijf. Hierdoor is mijn horizon enorm verruimd.  Mijn indiensttreding bij D&B is een enorme boost geweest voor mijn facilitaire carrière. Ik leer veel van mijn gelijkgestemde collega’s. We delen kennis en gebruiken ervaringen uit “best practices” en tillen de dienstverlening bij onze opdrachtgevers naar een hoger niveau. Facility Management is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwaardig vak, dat een belangrijke schakel vormt bij het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen.

Partnership

Facility Management doe je niet meer alleen. Je hebt hiervoor de hele organisatie nodig, maar ook de traditionele verhouding van klant/leverancier is steeds meer aan het vervagen, de nadruk ligt op Partnership. Om de doelstellingen te realiseren heb je elkaar nodig.

Organisatie

Ik heb ervaren dat in de loop der jaren Facility Management van een afdelingsinspanning is uitgegroeid tot een afdeling en organisatie overstijgende dienstverlening. Een goede  samenwerking met andere afdelingen binnen de organisatie en de betrokken leveranciers van diensten is essentieel. Om bekend te raken met de processen en policy van een organisatie is een goede samenwerking met interne afdelingen als Inkoop, Finance en Legal van groot belang. De rol van de afdeling Facility Management wordt steeds belangrijker en  breder. Als facilitaire afdeling sluit je o.a. aan bij projectteams over huisvesting, MVO en Climate Challenge. Zo ben ik recentelijk betrokken geweest bij  projecten die bijdragen aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen zoals een verminderde CO2 uitstoot en het verkrijgen van een ISO14001 certificering. Deze contacten brengen onze facilitaire dienstverlening naar een hoger plan.

Leveranciers

Door gebruik te maken van de expertise van de leveranciers voor schoonmaak, bedrijfshoreca en hospitality neemt de kwaliteit van de te bieden service aan de interne klant enorm toe. Een goede leverancier weet prima de wensen en eisen van de klant te vertalen, waardoor de juiste dienstverlening wordt geleverd. Door met elkaar samen te werken, kan je de klant nog beter bedienen. Je kunt alles nog zo goed organiseren, maar als het kantoor vuil is, het eten slecht of de Security Host niet vriendelijk, dan zal de interne klant de facilitaire service als slecht ervaren. Door afspraken met elkaar te maken en elkaar te versterken in de dienstverlening is enorme winst te behalen. Ligt er vuil op straat rond het pand, de Security Host pakt het op tijdens zijn rondje, staat er serviesgoed op de vloeren, de schoonmaker ruimt het op, en laat iemand koffie vallen, de horecamedewerker helpt met schoonmaken. De Service Desk staat de bezoeker te woord, als de Security Host net even bezig is. Iedereen ziet de dienstverlening als één taak.

Eén team, één taak!

Mooie woorden, maar is het ook haalbaar? Kan een team bestaan uit medewerkers van verschillende organisaties en de juiste synergie bewerkstelligen? Kan je ondanks dat je bij verschillende bedrijven hoort, toch functioneren als een ijzersterk team met als doel een excellente dienstverlening neer te zetten? Ja dat kan, als je met elkaar hetzelfde doel voor ogen hebt, maakt het niet uit wie je salaris betaalt. Een excellente dienstverlening binnen een bedrijf bereik je juist door een team te vormen met iedereen die daarvoor nodig is, ongeacht of je een ingehuurde  of eigen medewerker bent. De opdrachtgever heeft hierin een belangrijke rol, iedereen deelt mee in de successen van het bedrijf. Hoe mooi is het om te zien dat ook extern ingehuurde medewerkers uitgenodigd worden voor het jaarlijkse personeelsfeest? Iedereen hoort erbij, met elkaar ben je trots op wat er is neergezet.

Samen sterk

Soms komt daar een extra doel bij, in dit geval een goed doel. Op 6 juni beklimt UPC collega Nienke Hulsman 4 x de Alpe D’Hues tijdens de Alpe D’HuZes om zoveel mogelijk geld op te halen voor de strijd tegen kanker. D&B collega, Maike van der Weijden en ik, beiden gedetacheerd bij UPC, gaan met haar mee om haar te begeleiden en aan te moedigen. Samen bedenken wij hoe we sponsoren kunnen benaderen en zoveel mogelijk geld kunnen inzamelen voor de strijd tegen kanker. Dit doen we als team, want ook hier geldt dat je met elkaar meer voor elkaar krijgt dan alleen. De kracht van een team is goud waard. De één fietst, de ander faciliteert met als gezamenlijk doel zoveel mogelijk geld inzamelen.

Heidi de Grunt, Facility Manager D&B The Facility Group.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel