D&B The Facility GroupFacility HighlightsFacilitaire regievoering focust teveel op leveranciersmanagement

Facilitaire regievoering focust teveel op leveranciersmanagement

04-11-2016

Niet langer is het welbekende supply management de sleutel tot succes. Die hebben we inmiddels onder de knie. De werkelijke toegevoegde waarde van het facilitaire regiemodel is te vinden aan de klant- of werknemerszijde. Het demand management. Daarbij is het de kunst om een facilitaire partner te selecteren die, hoewel zij zich in een Business-to-Business markt bevindt, Business-to-Consumer kan denken.

Mail mij dit artikel

Dit artikel is eerder verschenen op FMM.nl

Veel operationele facilitaire diensten zijn in de afgelopen 25 jaar reeds uitbesteed en nog altijd zien we dat steeds meer organisaties een facilitair regiemodel overwegen. In de basis zijn dergelijke trends of ontwikkelingen altijd terug te voeren naar een macro-economische vraag: “Welke entiteit is het meeste competent?” Met andere woorden: wie is het best in staat om de facilitaire taak uit te voeren en de grootste waarde aan mijn organisatie toe te voegen?

Op zich heeft Nederland een zeer volwassen en competente aanbiedersmarkt. Er is veel ervaring aanwezig en de operationele dienstverlening bevindt zich – vergeleken met het buitenland – op een zeer hoog niveau. Daarbij richten zowel de vraagkant als de aanbodkant zich met name op de optimalisatie van processen. Veel organisaties overwegen een facilitair regiemodel om kosten te reduceren, om zich meer op de eigen core business te kunnen focussen of om meer continuïteit en flexibiliteit te verkrijgen.

Rapportcijfer 7, een gemiddelde prestatie

Daar is de daadwerkelijke waarde van uw uitbesteding echter niet langer te vinden. Tuurlijk, uitbesteden – en dan met name multi-service of integraal uitbesteden – leidt tot besparingen, meer mogelijkheden om je te richten op de eigen core business of grotere continuïteit en flexibiliteit. Maar, mits goed georganiseerd, zou dat slechts bijvangst moeten zijn. Iedere volwassen facilitaire aanbieder in de markt kan dit. Met 100 jaar Taylorisme zijn we inmiddels wel uitgeorganiseerd en uitgeoptimaliseerd. We weten inmiddels allemaal wel hoe wij succesvol een bezoekerspas uitgeven, de telefoon beantwoorden, een vergaderzaal schoonmaken of een gebouw beveiligen. En hoe we moeten onboarden, plannen, opleiden en trainen of rapporteren. Al die kennis en ervaring wordt door werknemers in Nederland gewaardeerd met een solide 7 of 7 ½. En terecht, want het is een gemiddelde prestatie.

9+ als waardering

Organisaties dienen zich te gaan beseffen dat echte waarde pas ontstaat wanneer werknemers de dienstverlening met een 8 of een 9+ gaan waarderen. Dat getuigt van een hoge medewerkersbetrokkenheid. En onderzoek toont onomstotelijk aan dat werknemers die beter in hun vel zitten betere prestaties leveren, productiever en gezonder zijn. Zij delen eerder hun ideeën, werken gemakkelijker samen en zijn zich bewuster van de eigen talenten. Bovendien speelt de werkomgeving een belangrijke rol bij het aantrekken en behouden van talent. En dat is van ongekende waarde, voor zowel werknemer als werkgever.

Een foodcourt in het bedrijfsrestaurant

Eén van de manieren waarop D&B The Facility Group de medewerkersbetrokkenheid van organisaties vergroot, is door de bedrijfskantine om te vormen naar een dynamisch food court zoals je dat ook in de binnenstad zou kunnen tegenkomen. Het aanbod wordt verzorgd door wisselende lokale ondernemers die tevens een eigen foodtruck, een single dish restaurantje of traiteurbedrijfje hebben. Zij verzorgen dagelijks de specials. Het basisassortiment van verse en gezonde broodjes, soepen, salades en sappen, maar ook de ontbijt, grab-and-go, de koffiebar en avondmaaltijden worden door de vaste medewerkers verzorgd.

Multidisciplinaire facilitaire servicedesks

Wat we verder doen is facilitaire servicedesks multidisciplinair maken. Ze zijn er niet enkel voor klachten, wensen, informatie en storingen. Maar ook voor de uitgifte en doorspreken van de first day pakketten (ICT-middelen, lease, toegangspassen, schrijfwaren, logoartikelen), ondersteuning bij eventorganisatie of inspringen op privéwensen van medewerkers. Zo reserveren ze bijvoorbeeld restaurants, theaterkaartjes en ontvangen ze privépakketten.

 

Tijdens FMM-Academy event “Een kijkje in de keuken: Regievoering 2.0” op 8 december aanstaande deelt D&B The Facility Group haar inzichten omtrent demand management en de wijze waarop zij haar klanten bedient op basis van een Business-to-Consumer filosofie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel