D&B The Facility GroupFacility HighlightsEr gaapt een gat tussen catering en horeca

Er gaapt een gat tussen catering en horeca

06-06-2016

Mensen krijgen bij het woord ‘catering’ nog altijd associaties van lijnbuffetten, een broodje kaas en een kommetje soep. “Het zou oneerlijk zijn om te concluderen dat er weinig is veranderd in de catering de laatste 25 jaar. Maar als wij kijken naar de snelheid waarmee horecaconcepten zich ontwikkelen, dan komt verandering in de catering bepaald niet te paard”, is de mening van Maaike de Reuver van We Canteen.   

Mail mij dit artikel

Blurring: lunchroom ‘Dophert’ – van Laura en Balda – combineert vegan food met vegan goods. Sinds kort is Dophert ook te vinden op festivals en – via We Canteen – in bedrijfsrestaurants.

Bekijk via deze link het originele artikel, geplaatst in Facto Magazine editie 6, 2016. Gepubliceerd op 3 juni 2016.

Gevarieerde voeding met voldoende bouwstoffen, brandstoffen, vitaminen en mineralen is essentieel voor een gezond leven. De kwaliteit van ons eten is de afgelopen 20 jaar echter sterk verminderd en daarmee is ook de gezondheid van de Nederlander aantoonbaar slechter geworden. Veel mensen kampen met vermoeidheidsproblemen, terwijl meer energie en een goede focus steeds belangrijker worden in een wereld vol met ambities, indrukken, boodschappen en prikkels.

Vullen of voeden

De consument wordt mondiger en bewuster van wat hij of zij eet. Vaker maken wij een onderscheid tussen eten dat ‘vult’ en eten dat ‘voedt’. De wijze waarop wij naar eten zijn gaan kijken, is veranderd. Wij willen weten wat wij eten. En we zoeken opnieuw naar het ‘kleine’ en ‘authentieke’. Zeker in de steden neigen mensen opnieuw naar het doen van boodschappen bij een lokale slager of groenteboer. En wanneer wij eten, dan is dit meer dan slechts brandstof. We gaan bewuster om met eten, verspilling en gezondheid. En we hechten een steeds groter belang aan onbespoten, biologisch, lokaal, seizoensgebonden of fair trade producten.

Er gaapt een gat tussen catering en horeca marleen kookt

Het Amsterdamse MarleenKookt. Lekkere en gezonde maaltijden, met liefde en aandacht bereid en vervolgens thuisgebracht op een tijd die jou past.

‘Clockless eating’

De cateringmarkt reageert traag op de groeiende wens naar puur en voedzaam eten. En ook de notie dat levens drukker en drukker worden, dringt maar langzaam door bij de hedendaagse cateraar. Het is de horeca die haar vinger aan de hartslag van de maatschappij heeft liggen. Restaurants richten zich niet langer op ellelange menukaarten, maar gaan serveren wat echt goed is. De single dish restaurants schieten uit de grond. En schouder aan schouder presenteren ze hun wereldkeuken gerechten en specialiteiten in food courts of op food truck festivals. Want delen is het nieuwe vermenigvuldigen.

In de horeca wordt begrepen dat onze levens steeds drukker worden. We trekken met z’n allen naar de steden (60% van de wereldbevolking woont in 2030 in de stedelijke gebieden) en onze levens bevinden zich inmiddels in the-fast-lane. We hebben carrières, verlangen naar waardevolle ervaringen en verbinding, zijn wereldburger, hobbyist en goede ouder. Tegelijkertijd willen wij gezonder leven, met meer aandacht voor gezondheid, kwaliteit en kwaliteit van leven. Dat vormt een dilemma. We verlangen naar ‘slow’, tijd en aandacht. De horeca begrijpt onze wens naar convenience en biedt ons de mogelijkheid van slow food, slow roasts, slow coffee en slow juices: eten en drinken bereid met aandacht, tijd en met home grown, gezonde ingrediënten. Voor jou om af te halen of bezorgd te krijgen op een tijd en plaats die jou past. Foodora en Deliveroo brengen het naar je toe. In de horeca ontstaan initiatieven als fast-casual food (fast food, maar dan gezond en met aandacht bereid), blurring (mooi eten en drinken aanbieden in kledingwinkels, kapsalons en andere plekken waar het aangename met het aangename wordt verenigd, dus convenient) en Clockless Eating.

Er gaapt een gat tussen catering en horeca markthal

Markthal Rotterdam, de bruisende, overdekte food markt waar ondernemers schouder aan schouder hun producten aanprijzen.

Weet wat je eet

De cateringbranche daarentegen kampt al jaren met een hoog ‘mainstream’ gehalte. En dat maakt het voor de vraagkant van de markt soms lastig om het onderscheidend vermogen van de ene cateringorganisatie ten opzichte van de ander te duiden. Zogenaamde innovaties, zoals bijvoorbeeld een free-flow buffet, verruimde openingstijden of het aanbieden van een avondmaaltijd worden collectief omarmd en bijna branchebreed ingevoerd. En iedere cateraar heeft inmiddels begrepen dat ze iets moeten met gezondere maaltijden, dus ook daar onderscheidt het ene ‘fit-at-work’-programma zich maar mondjesmaat van het volgende ‘weet-wat-je-eet’-concept.

“Het gebrek aan onderscheidend vermogen in de cateringmarkt was de reden waarom Charlotte van Leeuwen en ik vijf jaar geleden We Canteen oprichtten”, zo vertelt Maaike de Reuver. “In de horeca zagen wij concepten en producten die we misten in de kantines en bedrijfsrestaurants. Wij zouden die cateringwereld eens laten zien dat catering alles kan zijn wat horeca ook is!” We Canteen besloot om bedrijfsrestaurants om te vormen naar food courts waar een gevarieerd en dagelijks wisselend aanbod wordt bereid en geserveerd door lokale food ondernemers. Veel van deze ondernemers hebben een single dish restaurantje, een food truck of gespecialiseerd cateringbedrijfje. “Op die manier brengen wij horeca naar de werkomgeving. Mannen en vrouwen die zich 250 of 300 dagen per jaar verbinden aan het maken van een mooie paella, zelf gedraaide bio-hotdogs of authentieke Balinese lekkernijen. Als je daar zo intensief mee bezig bent, dan is er geen haar op jouw hoofd die er over nadenkt te werken met inferieure ingrediënten of smaakversterkers”,  zegt Maaike. “Door de lokale ondernemers dagelijks te wisselen, springen wij in op de behoefte aan een gevarieerd en verrassend etensaanbod. En we kunnen flexibel op- en afschalen door meer of minder ondernemers in het restaurant te plaatsen.”

Innovatief en verrassend

We Canteen heeft inmiddels meer dan 300 lokale ondernemers aan zich verbonden en diverse innovatieprijzen gewonnen. “Ik hoop van harte dat de cateringmarkt zich gaat realiseren dat catering alles kan zijn wat horeca is, maar dan in de werk- of leeromgeving. Als we dát met elkaar onthouden kunnen we er voor zorgen dat de cateringbranche nu eindelijk eens die ommekeer gaat maken waar de gasten al jaren op wachten. Hopelijk roepen mijn kinderen op de basisschool dan al dat ze heel graag in de catering willen als ze later groot zijn, omdat de cateringbranche dan bruist van innovatie en verrassende concepten en producten!”

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel