D&B The Facility GroupFacility HighlightsEen 5 sterren beleving voor klant en medewerker

Een 5 sterren beleving voor klant en medewerker

21-01-2015

Artikel uit het OSB Magazine van januari 2015, klik hier voor het origineel. 

Een dienstverlening op een 5 sterren niveau. Dat verwacht je in de hotellerie, maar binnen de schoonmaak wordt dit begrip niet vaak gebruikt. Dat is anders bij D&B The Facility Group. Deze integrale facilitaire dienstverlener uit Amsterdam biedt haar diensten – schoonmaak, receptiediensten, beveiliging, bedrijfscatering, chauffeursdiensten en facility management – aan voor een topsegment klanten. Zij toetsen de dienstverlening aan deze 5 sterren. Directeur van de schoonmaaktak D&B Cleaning is een bevlogen ondernemer die het beste wil voor zijn medewerkers en opdrachtgevers. In gesprek met hem over zijn bedrijf, zijn drijfveren en ambities.

Mail mij dit artikel

Introductie

Jim van Heyningen - D&B CleaningJim van Heyningen is inmiddels ruim 20 jaar actief in de schoonmaakbranche. Toen hij in 2000 het aanbod kreeg om MKB schoonmaakbedrijf DSO uit Eemnes over te nemen, begon hij voor zichzelf. ‘Oorspronkelijk ben ik begonnen in de hotellerie, waarna ik via banen in de catering, beveiliging en de uitzendbranche met schoonmaak in aanraking kwam’, vertelt Van Heyningen. ‘Vaak was ik het niet eens met het beleid van mijn werkgevers en ik had al geruime tijd de wens om voor mijzelf te beginnen.’

Joint Venture

Begin 2014 is DSO een Joint Venture aangegaan met D&B The Facility Group. Een grote stap in het bestaan van DSO – de kleinere kwaliteitsspeler uit Eemnes – om zich aan te sluiten bij een bedrijf met 500 medewerkers uit Amsterdam. Desalniettemin: de klik was er meteen. ‘Onze visie over dienstverlening en het werken met mensen kwam sterk overeen en voelde direct vertrouwd’, vertelt Van Heyningen. ‘Onze gezamenlijke omvang stelt ons nog beter in staat om verandering te brengen in onze traditioneel denkende markt. Dat is een groot voordeel.’

Onderscheidend vermogen

Over schoonmaak zegt hij: ‘Het is een echte mensenbranche, heel puur en daar houd ik van. Schoonmaakbedrijven houden onvoldoende van hun mensen. Dat is bij ons anders.’ Van Heyningen wilde zich positief onderscheiden in de markt. Laten zien dat schoonmaak echt anders kan. D&B bedient met haar diensten het topsegment in de markt met opdrachtgevers zoals T-Mobile en World Trade Center Amsterdam. ‘In dit marktsegment is het mogelijk om toegevoegde waarde te leveren. Men hecht grote waarde aan representatieve schoonmakers en toonaangevende dienstverlening.’

schoonmaak D&B Cleaning schoonmaakkar

Tarieven

‘Door de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn de tarieven in de markt omhoog gegaan. Om de kosten beheersbaar te houden, ga je productienormen gebruiken.’ Wat DSO in het verleden al niet deed – en die lijn is nog altijd actueel binnen D&B Cleaning – is meegaan in lage prijzen. De focus ligt op het leveren van kwaliteit en het nakomen van de afspraken. ‘Als D&B The Facility Group schrijven wij regelmatig in op aanbestedingen met meerdere diensten en niet enkel schoonmaak’, legt hij uit. “Een groot voordeel is dat wij in staat zijn een totaalpakket te bieden. De klant heeft één aanspreekpunt en als team zorgen wij ervoor dat alles goed verloopt. Ook kostentechnisch is dat interessant.’

Investeren in mensen

Van Heyningen is duidelijk erg betrokken bij zijn personeel. ‘Ik geloof in de menselijke maat en veel aandacht voor personeel. Dat vormt de basis van mijn organisatie. Mensen moeten met plezier naar het werk gaan en dit uitstralen’, vertelt Van Heyningen. ‘Bij ons houdt het niet op met een taaltraject voor A2 niveau. Wij bieden vervolgopleidingen, bijvoorbeeld een opleiding tot handyman.’ Daarbij is Van Heyningen kritisch op de cao voor schoonmaak en glasbewassing. ‘In de basis is de cao prima. Echter, wanneer je de wens hebt om positief af te wijken van de cao met de beloning voor de mensen, dan stuit men op problemen bij contractwisselingen. Daarom zoeken wij waardering in andere zaken: veel persoonlijke aandacht, persoonlijke ontwikkeling, horizontale doorgroei en de mogelijkheid om mensen op een eerder moment al een onbepaalde tijd contract te bieden.’

D&B Cleaning schoonmaak

Dagschoonmaak

Van Heyningen is een fervent voorstander van dagschoonmaak. ‘De zichtbaarheid van schoonmaak bij de werknemers van de klant creëert een groter wederzijds begrip. Bovendien heeft het schoonmaken gedurende de dag grote voordelen voor zowel de klant als ons personeel.’ De schoonmaker leert de diverse afdelingen bij de klant beter kennen. Kan beter inspringen op de behoeften die ontstaan en wordt onderdeel van de organisatie. Dagschoonmaak mag echter niet storend zijn. D&B Cleaning biedt haar medewerkers hiertoe, aanvullend op de SVS opleiding hospitality, een training gastgerichtheid.

Het verschil maken

Het is duidelijk dat Van Heyningen zaken anders aanpakt. ‘Wij maken het verschil door vast te houden aan de overtuiging dat door te investeren in mensen en hen aandacht te geven wij meer uit onze mensen kunnen halen. Wij maken het verschil door vast te houden aan de afspraken met de klant. Wanneer wij een dienstverlening op 5 sterren niveau beloven, dan is het duidelijk wat men van ons mag verwachten. Dat is voor klanten en medewerkers ook de reden om bij ons te blijven voor lange tijd, waardoor wij de ruimte hebben om in hen te investeren.’ De strategie van D&B Cleaning blijkt overigens te werken. In 2015 zal het personeelsbestand van D&B Cleaning meer dan verdubbelen.

Jim van Heyningen, Director / Partner D&B Cleaning

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Stuur mij dit artikel