D&B The Facility GroupFacility HighlightsDrie dingen die facilitair kan leren van de deeleconomie

Drie dingen die facilitair kan leren van de deeleconomie

29-02-2016

Voordat wereldwijd de crisis losbrak, leefde het idee dat iedereen recht had op welvaart. Een eigen huis, twee auto’s voor de deur en iedere kamer een televisie. En ook in het bedrijfsleven zagen wij dit terug. Een eigen kantoorpand, een eigen restaurant en iedereen een eigen werkkamer, het liefst met uitzicht. De crisisjaren hebben velen van ons doen inzien dat bezit vergankelijk is en welvaart, economisch succes of een baan niet vanzelfsprekend. Bezit en status wordt vandaag de dag anders gewaardeerd. En de Experience Economy zorgt ervoor dat organisaties zich weer richten op het creëren van verbinding met hun gasten en medewerkers, onder andere door gedenkwaardige momenten en ervaringen te bieden.

Mail mij dit artikel

Nieuw model voor consumptie en bezit

We worden uiteindelijk gelukkiger als we onze welvaart iets meer met elkaar delen. En er is vandaag de dag een grote behoefte aan verbinding en samenwerken. De deeleconomie biedt een nieuw model voor consumptie en bezit. Is het wel nodig om een auto voor de deur te hebben, als je deze gemiddeld slechts één uur per dag gebruikt? En hoe vaak heb jij jouw nieuwe boormachine nodig? Kan jij die wellicht ook lenen voor die 5 minuten per maand? Airbnb maakt het mogelijk om jouw huis met anderen te delen, Snappcar doet datzelfde voor jouw auto en de initiatieven waarbij een ander voor meer mensen kookt en op die manier zijn of haar kookkunsten met je deelt, schieten uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse MarleenKookt.

Door ‘het hebben van toegang tot de juiste mensen en middelen’ boven ‘het daadwerkelijke bezit’ daarvan te verheffen, worden we echter niet enkel gelukkiger en verbinden we meer. In potentie krijgen wij het ook beter. De kans is namelijk zeer aanwezig dat Airbnb jou in een mooier en meer comfortabel appartement laat verblijven, dan de hotelkamer die jij zelf had kunnen boeken. Met Snappcar rijd jij een luxere en nieuwere bolide, dan de auto die jij zelf zou hebben aangeschaft.

Inmiddels ontdekken ook bedrijven dat het niet zo efficiënt is om een restaurant te hebben dat slechts gedurende anderhalf uur rondom de lunch gebruikt wordt. En dat een toegewezen persoonlijke werkplek vaak slechts enkele uren per dag of dagen per week in gebruik is.

Drie dingen die facilitair kan leren van de deeleconomie airbnb

Maar wat kan facilitair dan precies leren van de deeleconomie?

1. Overweeg een multi-tenant omgeving.

Steeds meer organisaties realiseren zich dat er veel kennis en nieuwe inzichten zijn te verkrijgen wanneer men meer verbinding zoekt met andere bedrijven. En andersom levert het ook veel op om de eigen kennis en inzichten te delen. Grotere corporates proberen steeds vaker start ups aan zich te verbinden om op die manier nieuwe energie en ideeën op te doen en delen hun netwerk en expertise met hen. Als je als bedrijf de enige bewoner bent van jouw kantoorgebouw, dan kun je eigenlijk met name leren van jezelf. Je moet er op uit om anders denkenden te ontmoeten. In een multi-tenant omgeving is dat anders. Je werkt, leeft, leert en eet in dezelfde omgeving. En je zal elkaar dus aan de lopende band ontmoeten en kennis en kunde kunnen delen.

2. Deel uw faciliteiten.

Ga huren in een gebouw of gebied waar meerdere (gelijkgestemde) bedrijven gevestigd zijn en deel uw faciliteiten, zoals het bedrijfsrestaurant, het vergadercentrum en de ontvangstomgeving. Niet enkel stelt dit u in staat om minder meters af te kunnen nemen, u bent ook minder tijd kwijt aan de regievoering voor wat betreft deze services. Het geld en de tijd die u daarmee kunt besparen, kunt u aanwenden om de service of het werkplekconcept binnen uw eigen organisatie te optimaliseren of te vernieuwen.

3. Zet technologie in om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Veruit de meeste initiatieven in de deeleconomie steunen op internetplatformen die gebruikers in contact brengen om spullen of vaardigheden uit te wisselen. Niet enkel leidt de inzet van technologie in een kantoor tot een groter inzicht welke faciliteiten gebruikt worden en op welke momenten, maar vraag en aanbod kunnen ook beter op elkaar afgestemd worden. En creëer een reputatiesysteem. Na een taxirit met UBER wordt zowel de chauffeur als de passagier gevraagd om de ander te beoordelen. Dat gebeurt eveneens bij Airbnb, zowel gastheer als gast beoordelen het verblijf na afloop. Door dit systeem door te voeren in uw facilitaire dienstverlening, bent u op ieder moment van de dag op de hoogte van enerzijds de tevredenheid van uw klant en anderzijds ontvangt u continue input voor wat betreft de wensen en verwachtingen van uw gast.

Drie dingen die facilitair kan leren van de deeleconomie uber

Conclusie

We worden uiteindelijk gelukkiger als we onze welvaart meer met elkaar delen. En er is vandaag de dag een grote behoefte aan verbinding en samenwerken. De deeleconomie biedt een nieuw model voor consumptie en bezit. En door het hebben van toegang tot mensen, kennis en middelen hoger te waarderen dan het bezit hiervan worden we er allemaal in potentie ook nog eens beter van.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel