D&B The Facility GroupFacility HighlightsDigitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening

Digitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening

27-11-2015

Ramon Freriks D&B The Facility Group

Door: Ramon Freriks, Manager D&B Digital.

De trein van de digitalisering dendert met een noodvaart door. Geen enkele omgeving ontkomt hier aan. Niet binnen B2B. Niet binnen B2C. En dus ook niet in de kantooromgeving. Hier liggen geweldige kansen voor dienstverleners, technische leveranciers, maar ook de bekende grote technologie bedrijven. Binnen kantooromgevingen spelen drie belangrijke onderwerpen: Duurzaamheid, productiviteit van de facilitaire dienstverlening en kwaliteit van de kantooromgeving. Hoe raakt digitalisering deze onderwerpen? En hoe dragen deze onderwerpen bij aan de algehele beleving in kantoren?
In mijn vorige blog heb ik het onderwerp behandelt: Digitalisering als aanjager van duurzaamheid. In dit blog het tweede onderwerp: Digitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening.

Mail mij dit artikel

De digitalisering zorgt voor grote kansen. Meer dan ooit kan techniek ons productiever en impactvoller maken. Wat betekent dit concreet voor de Facility Manager, de Schoonmaker en de Security Host? En hoe zal deze digitale manier van werken bijdragen aan de beleving op kantoor?

De Facility Manager als analist

Heb je als Facility Manager het idee dat een bepaalde vergaderzaal niet of nauwelijks wordt gebruikt maar je kunt dit niet hard maken? Door het ophangen van sensoren in kantoor is het mogelijk om op een dashboard te zien welke vergaderruimtes en welke werkplekken veel of juist weinig gebruikt worden. Wordt een bepaalde vergaderruimte nooit gebruikt terwijl andere ruimtes altijd vol zitten? Dan zal er waarschijnlijk iets mis zijn met deze ruimte. De technologie geeft de Facility Manager de data om de directie te overtuigen van een upgrade van de impopulaire vergaderzaal.

Digitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening 2

De schoonmaker maakt impact

De tijd dat schoonmakers vergaderruimtes, werkplekken of toiletten schoonmaken die helemaal niet gebruikt zijn, is definitief voorbij. Via een persoonlijke activiteitenlijst zal de dienstdoende schoonmaker precies weten waar hij/zij nodig is. Deze activiteitenlijst wordt automatisch gegenereerd door het slimme gebouw en kan daarom elk moment worden aangepast. Zijn de handdoekjes van het toilet op de 4e verdieping op? Dan wordt deze activiteit direct toegevoegd aan de activiteitenlijst van de schoonmaker welke zich het dichtst bij dit toilet bevindt. Op deze manier maak je als schoonmaker impact; de handdoekjes zijn bijgevuld nog vóórdat melding wordt gemaakt dat de handdoekjes op zijn.

Digitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening 3

De rechterhand van de Security Host

De Security Host maakt op dit moment nog veel gebruik van een ouderwets kladblok om aantekeningen op te maken tijdens brand- en sluitrondes. Deze aantekeningen moeten vervolgens nog over worden getikt in een tekstverwerker met als resultaat: 365 losse documenten aan het einde van het jaar. Wil je als Security Host of Facility Manager analyses loslaten op deze data dan zullen al deze documenten moeten worden doorgelopen. Dit kan en moet natuurlijk slimmer én efficiënter: De Security Host krijgt de beschikking over een security applicatie. Een applicatie waarmee de security host eenvoudig meldingen kan maken, indien gewenst met foto. Deze meldingen worden gepubliceerd in een dashboard. Door deze data te verzamelen kunnen slimme programma’s vervolgens conclusies gaan trekken. En zelfs voorspellingen gaan doen over waar en wanneer storingen zullen optreden of zelfs inbraken plaats zullen vinden. De film Minority Report wordt sneller werkelijkheid dan je denkt.

Digitalisering als aanjager van productiviteit van de facilitaire dienstverlening 4

Conclusie: Als iets schaars wordt, wordt het waardevol

Prachtig natuurlijk al die digitale tools waarmee facilitaire medewerkers effectiever kunnen werken, maar hoe gaat dit bijdragen aan de beleving op kantoor? In een wereld waar bedrijven logischerwijs steeds meer de focus leggen op digitalisering wordt digitaal uiteindelijk de standaard. Mensen en menselijk contact wordt hierdoor steeds schaarser. En als iets schaars wordt, wordt het waardevol. Wanneer technologie ervoor kan zorgen dat facilitair medewerkers meer tijd hebben om verwachtingen van kantoorgebruikers te overtreffen zal dit de beleving op kantoor een geweldige boost kunnen geven. We gaan naar een tijd toe waarin, door de digitalisering, hetzelfde werk in minder uren gedaan kan worden. Gebruik de toename in productiviteit enerzijds voor kostenbesparing en anderzijds om medewerkers te laten doen waar zij de techniek altijd voor zullen blijven: Het overtreffen van verwachtingen van mensen. Dit kan een Security Host zijn die een pakketje ophaalt voor een medewerker bij het postkantoor om de hoek. Of een schoonmaker die een vies geworden overhemd naar de stomerij brengt. Om deze vervolgens schoon weer terug te geven aan de sales manager, precies op tijd voor die belangrijke presentatie van vanmiddag. Als facilitair dienstverlener moet je jouw medewerkers hierin de ruimte te geven en dit stimuleren. Eigenlijk precies zoals Google dit doet: Zes uur per dag ben je bezig je ‘taken’ uit te voeren en twee uur per dag gebruik je volledig naar eigen invulling. Een ontwikkelaar bij Google verzint in deze twee uur het idee voor een creatieve nieuwe applicatie. Een facilitair medewerker overtreft verwachtingen van de kantoorgebruiker.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij dit artikel