D&B The Facility GroupFacility HighlightsDe cao beveiliging: het geheime wapen tegen de kleinere ondernemer

De cao beveiliging: het geheime wapen tegen de kleinere ondernemer

22-10-2013 Mail mij dit artikel

Ergens in februari 2012 werd ik uitgenodigd om voor een gesprek op kantoor te komen. Stiekem wist ik al een beetje waar het over zou gaan. De week ervoor had er een grote klant zijn toekomst aan D&B verbonden en gelukkig bleken mijn vermoedens juist te zijn: of ik leiding wilde gaan geven aan het team van meer dan 20 collega’s op deze nieuwe locatie. Tot op heden werk ik nog steeds met alle plezier bij deze opdrachtgever en ben ik mij meer en meer partner gaan voelen op de hindernisbaan naar onderscheidend vermogen.

Eén voor één werden er collega’s uit de bestaande operatie van andere locaties overgeplaatst om in mijn team plaats te nemen en aangevuld te worden met nieuwe collega’s, zodat we met een sterk team konden beginnen aan deze zware maar uitdagende missie. Tijdens het inwerken blijkt al snel dat de werkwijze van D&B wel heel anders is dan de werkwijze van de grote beveiligingsbedrijven. In het afgelopen anderhalf jaar is dit ook vele malen bevestigd door de uiteenlopende complimenten van opdrachtgevers en overige klanten op locatie.

Een relatief kleine organisatie als D&B heeft natuurlijk wel veel voordelen ten opzichte van de grote traditionele beveiligingsbedrijven in onze markt:

  • De directie van D&B bepaalt de strategie voor langere termijn zonder bemoeienissen van commissarissen en aandeelhouders. Wanneer de winst tegenvalt of er verlies wordt geleden bij de grotere bedrijven, dan moet de strategie worden aangepast waardoor men van reorganisatie in reorganisatie rolt. Gevolg is dat er veel onrust ontstaat en de focus niet meer op de core business ligt, namelijk bij de klant en beveiligen;
  • D&B is een relatief jong bedrijf en heeft de functie van Security Host op de markt geïntroduceerd. Hierdoor zijn alle medewerkers goed op de hoogte van wat er van ze verwacht wordt. Bij de grotere bedrijven heeft men veelal te maken met medewerkers die ooit in het tijdperk van de bromsnor beveiliger zijn begonnen en dat krijg je er natuurlijk moeilijk of niet meer uit. Nog vervelender voor ze is het dat jongere medewerkers die wel willen, geen vast contract aangeboden kunnen krijgen, want de hoeveelheid bankzitters groeit gestaag;
  • D&B levert maatwerk, de klant bepaalt hoe men de dienstverlening wél wil zien en er ontstaat een partnership waar het D&B DNA zich verweeft met het DNA van de klant. Deze mix zorgt voor een uitstekende dienstverlening waarbij de klant regelmatig positief verrast wordt. De verantwoordelijkheid bij D&B wordt laag in de operatie gelegd, zodat iedereen bijdraagt aan en invloed heeft op een betere dienstverlening. Dit zie je toch niet bij veel bedrijven terug;
  • Doordat D&B toch een wat kleiner bedrijf is, is er veel tijd voor persoonlijke aandacht voor klanten. Directie en management laten zich regelmatig zien waardoor ook het gevoel van  partnership ontstaat op deze niveaus. Daarnaast is ook deze laag niet te lui om mee te denken over hoe het beter kan en worden  “partners” regelmatig voorzien van verbetervoorstellen en adviezen.

Zo zijn er vast nog veel meer voordelen te bedenken, maar dit zijn naar mijn idee de grootste voordelen waardoor wij ons dagelijks kunnen onderscheiden.

De cao beveiliging als geheime wapen

Om toch een kans te maken in de strijd hebben de grote beveiligingspartijen via de branchevereniging nu het nieuwste wapen ingezet: de cao. Waar tijdens de onderhandelingen de vertegenwoordigers van de bedrijven zich zouden moeten inzetten voor alle beveiligingsbedrijven en de bond zou moeten opkomen voor de medewerkers, slaan ze naar mijn idee de plank finaal mis.

Enkele voorbeelden:

  • Waar het rooster voor meer duidelijkheid en flexibiliteit aan de zijde van de medewerker zou moeten zorgen, zorgt deze enkel voor onrust en onduidelijkheid. Waar je voorheen vier weken vooruit kon plannen, kun je dit nu pas de donderdag voorafgaand aan de volgende week pas echt doen. Dit vanwege het gebruik van tijdvakken in het rooster, in plaats van de definitieve werktijden van de dienst. Zo heb ik een contract van 152 uur, maar staat aan het begin van een periode voor 200 uur aan tijdvakken ingepland;
  • De werkdruk op planning is verhoogd; waar men voorheen elke vier weken een rooster uitbracht, is men nu eerst een rooster met tijdvakken aan het publiceren, om vervolgens iedere week die tijdvakken weer om te zetten naar daadwerkelijke diensten. Is men niet in staat planning software aan te schaffen welke bij deze handelingen ondersteunt, dan bestaat de kans dat het team van planners uitgebreid moet worden. Heeft men wel een planningssysteem, dan dient men een extra module aan te schaffen waar hoge kosten aan verbonden zijn. Niet alle bedrijven kunnen dit bekostigen;
  • Door de vele verschillende toeslagen ten gevolge van onder andere verschuivingen in het rooster, wordt de winstmarge kleiner voor de bedrijven. Bovendien ontstaat een enorme administratieve druk. Niet elke kleine ondernemer kan hierdoor het hoofd boven water houden;
  • Bij het overnemen van grotere klanten (meer dan 20.000 uur op jaarbasis) is men tegenwoordig verplicht de medewerkers op locatie over te nemen van de vertrekkende partij. Hierdoor verliest de overnemende partij een groot deel van de eigen identiteit en wordt het lastiger kwaliteit te bieden. Geweldige kwaliteit leveren is immers het werk van geweldige, zelf geworven mensen. De partij die de opdracht verliest, veelal het grotere beveiligingsbedrijf, heeft hiermee wel een oplossing gevonden voor een mogelijk overschot aan personeel.

Is het toeval dat de grote, traditionele beveiligingsbedrijven de onderhandelingen bijwonen als vertegenwoordigers van beveiligend Nederland? Is het ook toeval dat de kosten voor de kleinere bedrijven omhoog schieten terwijl er verzekerd was dat deze gelijk zouden blijven?

Mijn conclusie: de grotere bedrijven zien de cao als een investering. Men is er achter gekomen dat de overnames enkel hebben geleid tot een tijdelijke groei in marktaandeel. Een deel van de opdrachtgevers herkent zich niet in de nieuwe combinatie en neemt afscheid van de betreffende partij. Een prijzige aangelegenheid dus, zo’n overname. Met een investering in de cao werpen de traditionelen een hoge toetredingsdrempel op voor kleine beveiligingsbedrijven en zorgen zij ervoor dat bestaande bedrijfjes niet langer aan alle eisen kunnen voldoen of de investering niet kunnen maken en omvallen. Sommige klanten zeggen het vertrouwen op in de kleinere beveiligingsbedrijven, bang dat men geen continuïteit kan waarborgen, en verbindt zich weer aan de “zogenaamde” vertrouwde namen.

Helaas zijn er alleen maar verliezers in dit verhaal. Het personeel weet voor de helft van de tijd niet waar ze aan toe zijn en klanten krijgen niet altijd de dienstverlening zoals ze deze hadden willen zien. Gelukkig is D&B een gezond bedrijf waar men rekening houdt met onverwachte tegenslagen, want zo kunnen we deze cao inmiddels wel noemen. Om te laten zien dat ik het niet alleen maar somber inzie, wil ik afsluiten met een positieve noot: gelukkig is deze cao voorlopig nog maar een jaar van kracht!

Erwin Kootstra, Security Shiftleader D&B The Facility Group

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.

Werken bij D&B? Bekijk hier alle beveiliging vacatures.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel