D&B The Facility GroupFacility Highlights‘De belangrijkste drijfveer is topkwaliteit bieden’

‘De belangrijkste drijfveer is topkwaliteit bieden'

16-12-2019

D&B heeft een heel duidelijke visie op facility management. Het zet in op topdienstverlening met een vijfsterrenervaring. En het maakt keuzes: geen zorg en overheid, wel high-end corporates en vastgoedbedrijven. Bovendien is het Integrated Facility Management outsourcingsmodel leidend. “Waar we ook komen, voegen we kwaliteit in dienstverlening als belangrijkste waarde toe.”

Dit bericht verscheen eerder in Facto Magazine.

Aan het woord is Michel Pan, general manager FM van D&B. Hij ziet de vraag naar kwaliteit in de markt stijgen. “Bedrijven realiseren zich tegenwoordig dat goed facility management en optimale services waarde toevoegen aan de werkplek.” Zo speelt volgens hem beleving een steeds prominentere rol voor werkgevers om personeel aan zich te binden of talent binnen te halen. “Een goed salaris alleen is niet meer voldoende. Een medewerker wil anno 2019 een goed gevoel overhouden na een dag arbeid. Lekker in je vel zitten maakt het individu en daarmee ook een bedrijf gezonder. Bovendien zijn medewerkers die zich gelukkig voelen ook productiever.”

Dit geldt vooral voor de high-end opdrachtgevers waarvoor D&B actief is. “De andere doelgroep waarbinnen we sterk zijn vertegenwoordigd is de vastgoedmarkt. Vastgoedeigenaren hebben steeds meer focus op kwaliteit als het om gastgerichte dienstverlening gaat. De reden? Optimale hospitality zorgt ervoor dat een gebouw aantrekkelijk is voor huurders. Daarmee zien opdrachtgevers de waarde van hun vastgoed stijgen.”

Kwaliteitsdrive

D&B is actief voor opdrachtgevers als het World Trade Center Amsterdam, Vattenfall, Allen & Overy en Samsung. “Het zijn allemaal bedrijven die ook die kwaliteitsdrive hebben. Die net als ons kijken naar een hoog niveau van hospitality”, legt Pan uit.

Het is volgens hem belangrijk dat er een match is tussen opdrachtgever en D&B. “Wij maken keuzes, zeggen ook best vaak ‘nee’. De zorg, de overheid, dat zijn niet onze markten. Wij willen van een werkomgeving ‘a-great-place-to-be’ maken. Dat zijn kantoren met een topontvangst voor gasten, heerlijke, verrassende catering en een optimale ondersteuning van de werkomgeving. Daarvoor is commitment nodig; we zijn namelijk, bewust, niet de goedkoopste in de markt. Maar waar wij ook komen, voegen wij waarde toe.” Om die great place te realiseren en te komen tot een optimale dienstverlening is het Integrated Facility Management outsourcingsmodel leidend bij D&B. Pan: “De kwaliteitsdrive is in alle lagen van de organisatie aanwezig. En dat resulteert op onze locaties in herkenbare topdienstverlening over meerdere services heen. Vooral omdat onze medewerkers goed op elkaar zijn ingespeeld en één heldere, gezamenlijke focus hebben. Die eenduidige aanpak is lastiger te realiseren bij single-service-uitbesteding. Om de kwaliteit voor klanten te kunnen realiseren, is het belangrijk dat werkprocessen en taken goed op elkaar aansluiten. Juist daarom is goed Integrated Facility Management belangrijk.”

Inspirerende omgeving

Daarbij, zo verzekert Pan, gaat D&B vaak verder dan waar het contract eindigt. “Wij zijn een Amsterdams bedrijf, met een footprint in de Randstad. En daarmee ook een beetje brutaal, tegendraads. Niet altijd maar binnen de lijntjes kleuren. Die houding verwacht ik van mijn managers, want alleen zo weet je opdrachtgevers te verrassen.” Die filosofie is geïnspireerd op de top van de horeca en de vijfsterrenhotelindustrie. “Als jij een goed hotel of een restaurant binnenloopt, dan heb je meteen het gevoel dat de medewerkers er voor jou alleen zijn. Dat streven wij ook na. Wij willen een inspirerende omgeving creëren waar mensen graag willen verblijven en waar beleving in en rond het kantoor alle aandacht krijgt.” En die omgeving wordt ook vaker zelf ontwikkeld door D&B, vertelt Pan. “Vastgoedpartijen vragen ons om mee te denken en te schetsen hoe zo’n omgeving eruit kan zien. We ontwikkelen nu voor kantoren ook de ground floors, complete entreegebieden, commerciële outlets in de plint en aansluiting met vergadercentra en bedrijfsrestaurants. Hoe gaaf is dat?”

Hard gegroeid

De aanpak met focus op hospitality en kwaliteit heeft ervoor gezorgd dat D&B hard groeit, dit jaar met zo’n 15 procent. “Die groei is natuurlijk fantastisch, maar het stelt ons ook wel weer voor uitdagingen. De factor mens is nog altijd het belangrijkste. We werven en selecteren onze medewerkers daarom zelf. En besteden erg veel tijd aan opleiding en coaching. Daar zijn we voor onszelf en onze klanten streng in. We willen alleen de beste mensen uit de markt.”

Proptech

Pan ziet technologie als een steeds belangrijkere ondersteuning van het IFM-model. “Nu wordt bijvoorbeeld sensoring nog maar mondjesmaat toegepast. De kosten zijn nog vrij hoog. Het is hard aan het veranderen. De stormachtige opkomst van PropTech de laatste vijf jaar is daar een voorbeeld van.” PropTech is een term die verwijst naar technologische toepassingen die het ontwerpen, bouwen, gebruiken, waarderen, (ver)huren, (ver)kopen en beheren van gebouwen optimaliseren of vernieuwen. “Heel belangrijk, zeker voor ons. Wij halen 40 procent van onze omzet bij vastgoedbedrijven. Vandaar dat we er vol op inzetten. Het World Trade Center Amsterdam is daarbij onze belangrijkste case. Om te onderzoeken hoe PropTech voor ons en onze klanten werkt.”

 

‘Duurzaamheid wordt de derde pijler waarop opdrachtgevers hun keuze kunnen bepalen’

 

Duurzaamheid en circulariteit

Een ander punt waar D&B een voortrekkersrol in vervult, is duurzaamheid en circulariteit. “Ik zie dat de sector ermee worstelt. Er is onvoldoende visie en het ontbreekt ook aan de aantoonbaarheid. Wat is nu de footprint van de dienstverlening? Dat is meestal niet duidelijk.” Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Neem onze catering van We Canteen. Wij sourcen de producten lokaal, ze zijn biologisch geteeld en er wordt zo min mogelijk plastic gebruikt. Dat is allemaal heel duurzaam. Maar we kunnen het helaas in de keten niet aantonen met harde cijfers. Daarom werken we samen met diverse partijen, zoals de Breda University of Applied Sciences en de Universiteit van Antwerpen. Ik wil een standaard, een model dat kan worden toegepast op alle serviceconcepten en waarmee duidelijk wordt wat de footprint is van die dienstverlening.” Pan heeft er hoge verwachtingen van. “Duurzaamheid wordt dan eindelijk, naast prijs en kwaliteit, de derde pijler waarop opdrachtgevers hun keuze kunnen bepalen.”

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere ReceptiedienstenFacility Management, Objectbeveiliging, Bedrijfscatering en Schoonmaakdiensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen. Wilt u hier meer over weten klik dan op de desbetreffende link…

Of neem contact op met:

Erik Gerrits
Erik Gerrits
Sales Manager Corporate Accounts
06 11 13 07 13

Michel Pan
Michel Pan
General Manager FM
06 20 54 38 20

Bericht delen:

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel