D&B TodayAlle HighlightsD&B: Hoe het allemaal begon…

D&B: Hoe het allemaal begon...

27-05-2016 Mail mij dit artikel

D&B werd opgericht in 1993 en is inmiddels uitgegroeid tot de meest integrale facilitaire dienstverlener van Nederland. Met bijna 1.000 getalenteerde en betrokken mensen met een grote dosis energie en vele opdrachtgevers in de top van het bedrijfsleven, zetten wij ons in om iedere dag weer een impactvolle bijdrage te leveren aan het creëren van een werkomgeving waarin mensen goed in hun vel zitten. Zo’n omgeving noemen wij A-Great-Place-To-Be. Lees hier iets meer over onze geschiedenis.

 

1

1993
Tijdens hun studies Economie in Amsterdam besloten Derek Hoeffelman en Bas Hertz een studentenchauffeursbedrijfje op te richten. Daar stonden zij dan, aan de balie van de Kamer van Koophandel met een grote dosis zelfvertrouwen en een tas vol studieboeken. Nagedacht over hoe het bedrijfje zou gaan heten, hadden ze nog niet.

Ter plekke besloten zij dat moment om te kiezen voor de eerste letters van beide voornamen: D&B. Als bijkomend voordeel zagen zij dat deze naam aan de telefoon zou klinken als ‘DNB’, De Nederlandsche Bank. Daarmee zouden ze wel binnen komen bij bedrijven, want zeg nu zelf, dat klinkt best vertrouwenwekkend.

De eerste chauffeursritten deden zij zelf, maar al snel voegden zij medestudenten toe aan het personeelsbestand. Met een pieper op zak runden zij het kleine, maar sympathieke bedrijfje vanuit de collegebanken.

2

Op de foto het volledige eerste eigen wagenpark van D&B voor de deur van het toenmalige kantoor aan de Singel in Amsterdam 

Na de studietijd

2000
Derek en Bas namen de tijd om met volle teugen te genieten van hun studententijd (dat kon toen nog) in combinatie met het ondernemen. Aan het einde van de studies stond er een mooi studentenchauffeursbedrijfje. Nieuwsgierig geworden naar de potentie van D&B besloten beiden om niet op zoek te gaan naar de baan waarvoor zij waren opgeleid, in het corporate bedrijfsleven, maar om zich gedurende een jaar fulltime op D&B te storten om te kijken welke potentie het bedrijf zou hebben.

Zodra zij fulltime aan de slag gingen met D&B opende zich een wereld aan mogelijkheden. D&B verzorgde valet parking diensten voor bijna alle 5 sterren hotels in Amsterdam en omgeving en de eerste écht grote opdrachtgevers gingen met D&B in zee. De Amsterdam ArenA besteedde alle parkeerbegeleiding tijdens voetbalwedstrijden en evenementen uit aan de jonge organisatie en KPMG selecteerde D&B om valet parking te verzorgen voor één van hun kantoren met een parkeerprobleem. Ook de chauffeursdiensten groeiden gestaag.

 

Uitbreiding van het dienstenpakket

2001
D&B begon op te vallen in het bedrijfsleven en de gast- en servicegerichtheid van D&B werd herkend en toegejuicht. Diverse organisaties benaderden D&B of zij, naast de chauffeursdiensten en parkeeroplossingen die zij verzorgden, ook wilden kijken naar wat zij zouden kunnen betekenen voor de recepties van betreffende organisaties. Tevens was er in die tijd een grote vraag naar representatieve en communicatieve beveiligers waar de traditionele beveiligingsmarkt maar moeizaam op insprong. Of D&B hier wellicht nieuwe mogelijkheden in zag?

D&B merkte dat er ruimte in de markt was voor een kwalitatief hoogwaardige propositie die niet onder deed voor de hospitality die zij al kenden uit de 5 sterren hotelwereld. Derek en Bas besloten, samen met een vriendje vanuit de schooltijd, Sander de Meester, eind 2001 een beveiligingsbedrijf en een receptiebedrijf op te richten. Als eerste introduceerde D&B een gastgericht beveiligingsreceptionist(e) die zij de Security Host noemde. Niemand gebruikte die term toentertijd nog. Een tweeledig opgeleide hospitality professional met een uitstekende beveiligingsopleiding. Daarnaast start D&B met office support activiteiten.

3

De eerste stappen in de facilitaire markt. Duidelijk voor het tijdperk van smartphone en apps 🙂

Groei

2002-2007
D&B maakt een mooie groei door binnen al haar activiteiten. Met haar dienstverlening focust zij zich op de top van de corporate kantorenmarkt. Ambitieuze opdrachtgevers die veel waarde hechten aan hoogwaardige facilitaire dienstverlening verbinden zich aan de organisatie. Inmiddels werken er ruim 150 bevlogen mensen bij D&B die zich verbonden hebben aan de visie en ambities van de organisatie en haar opdrachtgevers.

4

Jort Kelder en Mark Rutte openen het D&B kantoor aan de Herengracht in 2007

Facility Management

2007
D&B verzorgt inmiddels bij diverse opdrachtgevers managementactiviteiten en vanuit die hoedanigheid benaderen opdrachtgevers D&B steeds vaker om ook op managementniveau iets te vinden van de facilitaire organisatie en de dienstverlening. Edo den Hertog, voorheen werkzaam bij KPMG en in die rol oud-opdrachtgever van de organisatie, stapt in als vierde partner bij D&B om de Facility Management tak op te zetten en uit te bouwen.

 

Catering

2013
In dit jaar wordt D&B geattendeerd op cateringstartup We Canteen door de facilitair directeur van één van haar opdrachtgevers. Oprichters Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen waren met hun bedrijf op een missie om saaie bedrijfskantines om te vormen naar inspirerende food courts, waar binnen het gevarieerde aanbod van eten en drinken wordt bereid en uitgeserveerd door wisselende lokale ondernemers. De klik tussen D&B en We Canteen was direct aanwezig en D&B besloot deze start up onder haar vleugels te nemen. D&B bood de begin twintigers de mogelijkheid om gebruik te maken van het kantoor, het netwerk en de kennis van D&B. De energie en samenwerking met We Canteen verliep zo positief, dat beide bedrijven een jaar later besloten om ‘te trouwen’. D&B wilde al langer iets met catering, maar vond dat zij op dat moment weinig nieuws konden toevoegen aan de cateringmarkt. We Canteen veranderde dat.

6

D&B heeft de smaak te pakken en opent een volwaardig food court in het hoofdkantoor van TomTom

Schoonmaak 

2014
D&B stoort zich al meerdere jaren aan de schoonmaakmarkt waar binnen veel schoonmaakorganisaties nog steeds over de rug van de eigen opdrachtgevers en medewerkers de winstresultaten oppoetsen. Opdrachtgevers krijgen onder het mom van een prestatiegericht contract vaak niet de afgesproken kwaliteit geleverd en het niet-leveren van contractueel overeengekomen ureninzet van medewerkers en management lijkt meer regel dan uitzondering. Daarnaast zijn schoonmaakmedewerkers zelf vaak ook niet gelukkig met hun werksituatie. Volgens D&B is de markt dan ook klaar voor een kwalitatieve en duurzame schoonmaakpropositie en met de overname van een kleine, kwalitatieve hoogwaardige schoonmaakorganisatie uit Eemnes besluit D&B ook in deze markt te stappen. Twee jaar later is het schoonmaakonderdeel van D&B met ruim 150% gegroeid.

7

In 2015 verhuisde D&B naar het rijksmonument ‘Heempark’ in Amstelveen en introduceert ‘A-Great-Place-To-Be’

Meest integrale dienstverlener van Nederland

2014
Met catering en schoonmaak in het dienstenpakket is D&B uitgegroeid tot één van de weinige spelers binnen de facilitaire markt die alle grote dagelijkse facilitaire diensten vanuit het eigen huis kan aanbieden bij haar opdrachtgevers. Objectbeveiliging, receptiediensten, kantoorschoonmaak, bedrijfshoreca, facilitaire servicedesk en office support diensten, waaronder postkamer-, repro- en documentservices en handymandiensten en huismeesterdiensten. Ook het facilitair management is in goede handen bij D&B The Facility Group. Met zo’n 50 facilitair managers is zij één van de grotere FM spelers in Nederland. Bovendien worden alle diensten aangestuurd vanuit één integrale structuur.

De toekomst

Wij leven in inspirerende tijden. De opkomst van nieuwe technologieën maakt dat wij op andere manieren zijn gaan werken. Leven en werken zijn steeds meer onderdeel van dezelfde ruimte en tijd. De werkomgeving is niet langer exclusief beschikbaar voor werken alleen en nieuwe generaties treden met andere ervaringen en wensen toe tot de arbeidsmarkt. Vitaliteit en gezondheid, een schaarste van talent en de belevingseconomie zijn de grote onderwerpen van morgen.

D&B heeft zich op weg naar die nieuwe en inspirerende toekomst verbonden aan de missie om een impactvolle bijdrage te leveren aan het creëren van een werkomgeving waar medewerkers nog beter in hun vel zitten. Onderzoek toont immers aan dat medewerkers die goed in hun vel zitten gelukkiger zijn. Gelukkige medewerkers laten een lager ziekteverzuim zien, hebben meer energie en zijn productiever. Tegelijkertijd blijkt dat mensen die goed in hun vel zitten gemakkelijker hun talenten ontdekken, relaties aangaan en een grotere werkbevlogenheid en betrokkenheid ervaren. En dat is van onschatbare waarde… voor zowel werknemers als organisaties.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel