D&B The Facility GroupFacility HighlightsData-driven FM: De business case van de nabije toekomst?

Data-driven FM: De business case van de nabije toekomst?

08-11-2018

We leven in een tijd waarin wij ons steeds meer omgeven weten door Big Data en het Internet-of-Things. En omdat de wereld om ons heen in sneltreinvaart verandert, is de behoefte aan relevante data groter dan ooit. Nieuw geïntroduceerde manieren van werken, zoals activity based working en scrum, creëren een geheel nieuwe dynamiek binnen de kantooromgeving en vragen van de omgeving, de faciliteiten en services om flexibel mee te bewegen met de behoeften en de hartslag van de organisatie. De onverbloemde aanwezigheid van waardevolle data vraagt van de FM-er om nieuwe competenties te ontwikkelen.

Mail mij dit artikel

Tot voor kort moesten we het doen met de NEN norm voor de oppervlakte van een werkplek en een teampje facilitaire of HRM medewerkers die gedurende een representatieve periode driemaal daags een rondje door het kantoor deden om handmatig het aantal werkplekken en de bezetting hiervan te noteren. In alle eerlijkheid: Het voelde een beetje als een bos inrennen met een blinddoek om. De voorbeelden van organisaties die meerdere duizenden kantoormeters huren zonder eigenlijk te weten of men die meters wel nodig zal hebben zijn legio.

Internet-of-Things

Naarmate meer apparaten en systemen binnen kantoren geschikt worden om signalen uit te zenden en te ontvangen, raken we ook minder afhankelijk van de vooralsnog relatief dure sensor- en beacontechnologie. En daarmee komt het slimme gebouw binnen handbereik. Zo maakt PropTech-bedrijf Lone Rooftop voor haar positiebepaling van personen binnen een gebouw bijvoorbeeld primair gebruik van het reeds aanwezige wifi-netwerk en brengt zij een initiële investering van één of meerdere tonnen euro’s terug naar een fractie van dat bedrag.

D&B The Facility Group en data

D&B The Facility Group besloot, dat naarmate de inzichten die zij verkrijgen vanuit de beschikbare data toenemen, het steeds moeilijker zal worden om te verklaren waarom nog geen gebruik van dergelijke bronnen gemaakt wordt bij het facility management van de werkomgeving. Het zal niet veel tijd nodig hebben voordat dergelijke data beschouwd wordt als een onmisbaar onderdeel van elke facilitaire business case. Veel sneller dan velen van ons verwachten, zal het intelligente gebouw de standaard worden voor vastgoed. Dat is natuurlijk enorm relevante stuurinformatie voor de facility en vastgoedmanager. Maar het wordt nog beter. Meerdere partijen zijn namelijk in een vergevorderd stadium om niet alleen actuele, maar ook accurate voorspellende data op te leveren over het gebruik van de kantoorruimte. Daarmee geraken ineffiency en waste echt tot de verleden tijd. Mede vanwege dit besef staat data gedreven facility management gedurende afgelopen twee jaar hoog op de agenda van D&B The Facility Group.

Inzicht in het kantoorgebruik

Nu de data laat zien hoeveel mensen zich op welk moment waar in het gebouw bevinden, gaan wij begrijpen hoe kantoren gebruikt worden. Wat zijn de populaire werkplekken? En welke werkplekken worden gemeden? Waar vergadert men graag? Hebben de vergaderruimten de juiste capaciteit? Maar ook bijvoorbeeld: Welke dagen is het druk in het gebouw? Is de capaciteit van het restaurant toereikend? Wanneer beginnen mensen aan hun werkdag en hoe vol is het kantoor nog om 5 uur ’s middags?

Koppelen met gebouwbeheerinstallaties

Wanneer de organisatie bovenstaande in beeld heeft, dan wordt het mogelijk om diverse gebouwbeheerinstallaties te koppelen aan deze data. De verlichting, verwarming of koeling kunnen aangepast worden op de bezettingsgraad. Maar ook kan men zich voorstellen dat CO2gehaltes oplopen bij een bepaalde bezetting en additionele frisse lucht wordt aangevoerd naar bepaalde ruimtes. Of liften worden aangestuurd naar behoefte, waardoor wachttijden verkort worden of liften lagere onderhoudskosten behoeven dankzij een meer efficiënte inzet en dus minder slijtage.

Integratie met overige databronnen

In een daadwerkelijk slim gebouw is het denkbaar dat bezettingsdata gekoppeld wordt met andere databronnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toegangsbeheersysteem, mogelijke werkpleksensoren, beacons of een boekingssysteem voor vergaderruimten. Dit draagt niet enkel bij aan de nauwkeurigheid van de data, maar kan deze ook verrijken.

Data driven FM

Schoonmaak afstemmen op gebruik

De stap naar schoonmaak is binnen het intelligente gebouw snel gemaakt. Nog altijd werkt een groot deel van de schoonmakers in Nederland op basis van een schoonmaakprogramma waarbinnen is aangegeven op welk moment en hoe vaak bepaalde ruimtes schoongemaakt of nagelopen dienen te worden. Bezettingsdata stelt de schoonmaakleverancier in staat om haar activiteiten af te stemmen op het gebruik en de gebruiksintensiteit van bepaalde ruimtes. En sensoren in zeep-, handdoek- en toiletpapierdispensers zorgen ervoor dat schoonmakers altijd aanwezig zijn wanneer bijgevuld dient te worden. Op drukke dagen kan extra capaciteit ingepland worden en tijdens vakantieperiodes kan er afgeschaald worden. Wanneer men deze data koppelt met de weersverwachting, dan zou men zelfs kunnen anticiperen op een grotere of kleinere vervuilingsgraad van bijvoorbeeld de algemene ruimten.

Mogelijkheden voor de overige facilitaire diensten

De koppeling met de schoonmaakdienstverlening is snel gemaakt, maar dergelijke data kan ook op andere facilitaire disciplines van grote toegevoegde waarde zijn. Zeker wanneer data uit het verleden ook voorspellende waarde krijgt richting de toekomst. Het cateringaanbod kan nog beter afgestemd worden op bezettingsaantallen, waardoor ‘waste’ verminderd kan worden. De beveiliging kan zich preventief positioneren op plekken waar drukte toeneemt, bijvoorbeeld in winkelcentra, musea, vliegvelden of op een universiteitscampus. En aan de receptie kan de bezetting aangepast worden op aantallen bezoekers.

Pay-per-use

De data geeft D&B veel inzichten. Binnenkort begrijpen zij hoeveel toiletpapier, handdoekjes en zeep gebruikt wordt per gebruiker en welke capaciteit nodig is in de prullenbakken. Als de vervuilingsgraad als leidend genomen wordt, kan de capaciteit van de dispensers en overige faciliteiten aangepast worden op de aantallen bezoekers. Zo kan in één bezoek aan de sanitaire ruimte de gehele toiletgroep bediend worden. D&B ziet kansen om deze werkwijze ook te introduceren op de algemene ruimten en deze te koppelen aan bijvoorbeeld de weersverwachtingen. Het voorspellen van bezettingsgraden van restaurant en vergadercentrum op basis van data uit het verleden kan zorgen voor het beperken van waste, het optimaliseren van de personeelsbezetting, het inzetten van programmering en zelfs de inzet van yield strategieën behoort tot de mogelijkheden. Dit kan betekenen dat D&B op termijn niet langer uren factureert, maar haar facturen baseert op een prijs per gebruiker, bezoeker of op basis van vraag-en-aanbod. Dat zou een revolutie in de facilitaire markt veroorzaken.

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere ReceptiedienstenFacility Management, Objectbeveiliging, Bedrijfscatering en Schoonmaakdiensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen. Wilt u hier meer over weten klik dan op de desbetreffende link…

Of neem contact op met:

Jan-Willem de Bruijn
Jan-Willem de Bruijn
Chief Commercial Officer (CCO)
06 31 76 74 21

Thomas Wegbrands
Thomas Wegbrands
Sales Manager Vastgoedmarkt
06 83 53 39 41


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending nieuwsberichten in één mail.

Reacties zijn gesloten.

Stuur mij dit artikel