D&B The Facility GroupFacility HighlightsArtikel in FMM: Ondernemen op hoog niveau

Artikel in FMM: Ondernemen op hoog niveau

23-10-2014

Delftse Poort gaat open voor publiek, flexwerkers en ondernemingen die willen ondernemen op een prestigieuze locatie in een complex met het allerhoogste serviceniveau. Om dat laatste voor elkaar te krijgen, is er een splitsing aangebracht op het gebied van de soft- en de hard service. Vrij uniek in Nederland. “Delftse Poort krijgt het serviceniveau van een vijfsterrenhotel.”

Mail mij dit artikel

Delftse Poort. Een iconisch complex van twee torens van spiegelglas, pal naast het nieuwe Rotterdam Centraal Station. Het gebouw, ontworpen door architect Abe Bonnema, is tot op heden altijd in gebruik geweest als single tenantkantoorgebouw voor Nationale Nederlanden. Zij was de enige huurder van het complex. In oktober van dit jaar wordt het gebouw gereedgemaakt voor multi-tenantgebruik en komt er zo’n 40.000 vierkante meter vrij. In de hoogste toren van 151 meter hoog komt de 21e tot de spectaculaire 37e etage vrij en ook in de lagere toren – ook nog 93 meter hoog – is ruimte voor nieuwe gebruikers. Reden voor pandeigenaren CBRE Global Investors en KanAm Grund Kapitalanlagegesellschaft om deze kans aan te grijpen en het gebouw dusdanig te verbeteren dat een bruisend zakelijk centrum vol krachtige netwerkfuncties, het oorspronkelijke doel van de architect, ontstaat.

Open voor iedereen

“Het gebouw gaat open voor iedereen,” zegt Joanne Roozenburg, asset manager bij het CBRE Dutch Office Fund en verantwoordelijk voor Delftse Poort. “Op de begane grond komen winkels en een juicebar. Je kunt naar binnen kijken vanaf de straat. Het wordt een doorloopgebied. Dat is voor de levendigheid van het Rotterdam Central District goed en het maakt het complex levendig vanaf straatniveau.”
Maar op de derde etage van het complex zie je pas echt de visie die de eigenaar voor ogen heeft met Delftse Poort. “Hier komt alles samen,” legt Roozenburg uit. “Architect Abe Bonnema wilde dat dit de centrale ontmoetingsplek zou worden. Dat gaat het nu eindelijk worden.”

Zakelijk ontmoetingsplein

De derde etage kun je zien als een groot zakelijk ontmoetingsplein. Hier vind je een espressobar en een foodcourt. Bij de hostesses boek je eenvoudig een vergaderruimte bij het vergadercentrum in. En ook als je geen kantoor huurt in Delftse Poort kun je toch werken aan één van de bijna veertig flexplekken. De privacy en de beveiliging van de ondernemingen die in één van de drie bouwdelen vestigen worden tevens hier geborgd. Vriendelijke hosts zorgen ervoor dat alles in goede banen geleid wordt. “Delftse Poort krijgt hetservice nveau van een vijfsterrenhotel,” zegt Bas Hertz, algemeen directeur van D&B The Facility Group.

Splitsing hard- en soft services

D&B The Facility Group is in Delftse Poort verantwoordelijk voor de soft services. JLL tekende voor de hard services. Samen werken ze met heldere draaiboeken om alles perfect in elkaar over te laten vloeien. “Je ziet vaak dat één partij verantwoordelijk is voor het gehele beheer,” legt Roozenburg uit. “Maar een partij die heel goed het technische beheer kan uitvoeren, is vaak niet de beste partij in servicegerichtheid. In de visie die wij voor ogen hebben voor Delftse Poort hebben we gekozen voor de beste partijen op elk van deze twee gebieden. We hebben hier al ervaring mee opgedaan in het WTC Amsterdam en WTC Schiphol. Daar hebben we geleerd dat deze aanpak heel erg goed werkt. En dat we met deze opzet alle ondernemingen die zich in Delftse Poort vestigen ontzorgen.”

Ongeëvenaarde gastvrijheid

“Delftse Poort en D&B hebben een perfecte match,” vertelt Hertz. “Wij hebben uiterst ambitieuze klanten die een hoog serviceniveau verwachten. En dat krijgen ze. Wij willen een zakelijke omgeving creëren waar het geweldig toeven is. Met hosts die de hotelschool hebben gedaan en een servicemanager die de Hogere Hotelschool heeft doorlopen en dagelijks op locatie is. Wij zijn niet procesgericht maar gastgericht. Deze ‘hotel’manager is iedere dag aanwezig en verantwoordelijk voor alle gasten: bezoekers én gebruikers. Hij neemt iedere dag met zijn team de dag door om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt en iedereen weet wat hem te doen staat. Zo kunnen de bedrijven die zich in het pand vestigen, zich op hun business richten en hun mensen kunnen het verschil maken omdat ze zich thuis voelen.”

Delftse Poort receptie D&B The Facility Group

Slimme applicaties

Om alle services te stroomlijnen is er een speciale app voor het gebouw en alle gebruikers. “Is er een storing? Dan kun je dit melden via de telefoon, mail maar ook via de app,” zegt Hertz. “Belangrijke gebeurtenissen in én rond het gebouw komen via een pushnotificatie binnen op je telefoon. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte. Maar de app gaat nog veel verder. Wil je een vergaderruimte boeken? Dit kan eenvoudig via de app. Ook de hotspots in de omgeving, restaurants en bijvoorbeeld theater, worden uitgelicht via de app. De app is ook tevens een community voor alle gebruikers. Zo is er een building Linkedin, zodat je precies kunt zien wie de andere gebruikers zijn, maar kun je tevens zien wie er op de derde etage aan de koffie zitten. Interactie tussen gebruikers ontbreekt in veel multi-tenantgebouwen. Dat is een gemiste kans. Daarom willen we dat in Delftse Poort stimuleren en vooropstellen. Via alle kanalen.”

Toekomst

“Welke faciliteiten een huurder ook nodig heeft wij regelen het,” zegt Roozenburg. “Ook de facility managers van het pand worden volledig ontzorgd. Wanneer een organisatie zich hier vestigt, hoef je niets meer te doen. Schoonmaak is geregeld, receptionisten zijn geregeld. Er is niemand meer nodig voor de post, de beveiliging of voor de parking. En wanneer blijkt dat er veel vraag is naar bijvoorbeeld een fietsenplan of autohuur dan zorgen we ervoor dat dit er komt. Wij verzorgen alles. Dat scheelt een onderneming mankracht en dus geld. Wij geloven dat dit de toekomst is.”

“Nu bindt een huurcontract je vaak aan een omgeving. Maar eigenlijk moet het gebouw, de prettige inrichting, de service, de interactie tussen gebruikers en het feit dat het er geweldig werken is, je binding zijn,” zegt Hertz. “Dit is ons doel in Delftse Poort.”

Lees hier het artikel op de website van FMM

Over D&B The Facility Group:

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending highlights in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Stuur mij dit artikel