D&B The Facility GroupFacility HighlightsA-Great-Place-To-Be als de werkomgeving van vandaag

A-Great-Place-To-Be als de werkomgeving van vandaag

16-10-2017

Waarom een A-Great-Place-To-Work niet langer voldoende is.

Dit artikel verscheen tevens op F-Facts.nl (voorheen FMM.nl).

Mail mij dit artikel

Bye bye work-life balance, hello work-life fusion

De werkomgeving is niet langer exclusief beschikbaar voor werken alleen. Dankzij de opkomst van nieuwe technologieën en werken in de cloud werd het een gegeven dat mensen steeds vaker ook buiten werktijd en op andere plekken dan de werkplek werk gingen verzetten. Er ontstonden nieuwe manieren van werken. En leven en werken werden steeds meer onderdeel van dezelfde ruimte en tijd. Tegelijkertijd raakte het geaccepteerd om een tandartsafspraak of sportlesje onder “werktijd” in te plannen. Of in sommige gevallen zelfs op het werk. En niemand kijkt meer raar op als er tijdens het werk een potje tafelvoetbal of pingpong gespeeld wordt. Het werd steeds moeilijker voor managers om mensen af te rekenen op aanwezigheid en men ging dus meer naar een output georiënteerde samenwerking.

Andere werkplekconcepten

Met de grotere flexibiliteit van medewerkers in en rondom het kantoor, ontstaan flexibele werkplekconcepten. Dankzij de mogelijkheid van migratie in en uit het kantoor is er de wens naar grotere efficiëntie, effectiviteit en de mogelijkheid om meer op activiteit gebaseerd te gaan werken. En op een wijze die beter aansluit op iemand zijn of haar persoonlijkheid. Dit leidt tot werkplekconcepten die een combinatie vormen van flexwerkplekken, informele en formele vergaderruimten, concentratie booths, belkamers en ontspanningsplekken. En omdat mensen steeds vaker zelf besluiten op welke tijden zij werken, ontstaat er behoefte aan de mogelijkheid op in de werkomgeving ook te kunnen ontbijten, een avondmaaltijd te nuttigen of zelfs te kunnen sporten.

De nieuwe dynamiek van de werkomgeving

Vroeger kwamen wij het kantoor binnen en namen wij plaats op onze werkplek. Ten gevolge van flexibele werkplekconcepten, activiteit gebaseerd werken en de mogelijkheid om anytime, anyplace, anywhere te kunnen werken neemt de dynamiek in kantoren toe. Een groot deel van de activiteiten in het gebouw verplaatst zich meer en meer van de individuele werk- en flexplekken naar de meer algemene ruimtes: de ontvangstomgeving, de horeca, het vergadercentrum en andersoortige ontmoetingsplaatsen. De contactmomenten tussen de medewerkers en gasten in de werkomgeving en de professionals van de diverse facilitaire dienstverleners nemen hierdoor exponentieel toe. Daardoor zou het profiel van de medewerker binnen de facilitaire afdeling moeten veranderen. Er komt nog meer urgentie op de mens- en servicegerichte competenties en of men Hospitality in het DNA meedraagt.

Hospitality als must-have

Dankzij internet en de iPhone zijn wij gewend geraakt aan snelle service en levering. Informatie is snel en vrij beschikbaar op het internet en vandaag vóór 24:00 uur besteld, is morgen geleverd… ook op zondag. Een dergelijke service en snelheid verwachten wij ook in de moderne kantooromgeving. Snelle technology, een continue focus op klanttevredenheid en een slagvaardig facilitair team. Was hospitality vroeger nog een nice-to-have, inmiddels is hospitality in de werkomgeving een must-have.

Het zijn de voorgaande ontwikkelingen en gebeurtenissen die gelden als legitieme argumenten om iets met de werkomgeving te doen. De urgentie om de werkomgeving ook daadwerkelijk te transformeren naar A-Great-Place-To-Be ontstaat wanneer wij ons realiseren welke uitdagingen vóór ons liggen.

A-Great-Place-To-Be Facilitaire dienstverlening

War-for-Talent

CEO’s wereldwijd zien als grootste bedreiging voor de groei van hun organisaties niet zozeer krimpende markten of een nieuwe crisis. Nee, wereldwijd ligt men het vaakste wakker van een schaarste van toptalenten op de arbeidsmarkt. Ook HR professionals identificeren dat het succes van een organisatie steeds vaker een resultante is van de vaardigheid om een getalenteerde pool van medewerkers aan te trekken, te motiveren en te binden. Hoe dan ook, met een eindige hoeveelheid van uitmuntende werknemers in de markt is de concurrentie om hen binnen te hengelen ronduit bruut. Ook in Nederland zal het herstel van de economie en de toenemende internationalisering de concurrentie op de arbeidsmarkt fors doen toenemen. Combineer dat met de vergrijzing en de gloednieuwe flexwet en je hebt de ingrediënten voor een ware War-for-Talent.

De eerste Millennials bereiken de sleutelposities op de arbeidsmarkt

Deze generatie, geboren tussen 1982 en 2002, is opgegroeid met technologie. Zij betraden de arbeidsmarkt in een periode dat werk schaars was. Het is deze generatie die de komende 10 tot 15 jaar het economische, maatschappelijke en politieke landschap bepaalt. Zij scoren hoger dan ieder voorgaande generatie op ondernemerschap en omgevingsbewustzijn. Zij beschikken over een hoog adaptief vermogen en hechten een ander belang aan bezit en status. De Generatie-Y (en Generatie-Z nog minder) is niet onder de indruk van grote multinationals met grote namen. Zij zoeken naar inspirerende werkgevers die op een maatschappelijk verantwoorde manier hun business draaien. Voor Millennials ligt het werk dat zij doen in het directe verlengde van de eigen persoonlijkheid en leven. Zij zijn gericht op regelmatig samenkomen, ervaringen uitwisselen en met verschillende mensen samenwerken. Zij willen naar kantoor komen en kiezen nadrukkelijk voor een werkomgeving welke hen inspireert, waar ze gefaciliteerd worden en belevingen onderdeel zijn van de dagelijkse ervaringen.

De Belevingseconomie

De Experience Economy draait om de notie dat mensen niet enkel de inhoud van een product of service belangrijk vinden, maar hier tevens een uitgesproken positief gevoel aan willen overhouden. Het gaat niet langer over geld of bezit, maar over het hebben van een ervaring. In de Experience Economy dienen organisaties zich te richten op het creëren van verbinding met hun gasten en medewerkers door gedenkwaardige momenten en ervaringen te bieden. Niet voor niets is hospitality vandaag-de-dag hot. In de retail, de horeca en het bedrijfsleven. En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.

A-Great-Place-To-Be Facilitaire dienstverlening

A-Great-Place-To-Be

Onderzoek toont aan dat medewerkers die goed in hun vel zitten, gelukkiger zijn. Gelukkige medewerkers laten een lager ziekteverzuim zien, hebben meer energie en zijn productiever. Tegelijkertijd blijkt dat mensen die goed in hun vel zitten gemakkelijker hun talenten ontdekken, met ideeën komen en relaties aangaan. Het creëren van A-Great-Place-To-Be – een werkomgeving met een eigentijds en flexibel werkplekconcept, snelle technologie, uitmuntende Hospitality en alle mogelijkheden van thuis…maar dan beter – is het overwegen meer dan waard voor organisaties die future proof willen zijn. Bovendien levert A-Great-Place-To-Be een belangrijke bijdrage aan het aantrekken en behouden van talent. Dat alles is van omgekende waarde voor organisaties.

Over D&B The Facility Group

D&B The Facility Group is aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. D&B verzorgt onder andere Receptiediensten, Objectbeveiliging, SchoonmaakdienstenFacility Management en Bedrijfscatering voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen.


Blijf op de hoogte

Laat uw naam en e-mail achter en ontvang maximaal 8 x per jaar de 5 meest trending nieuwsberichten in één mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stuur mij dit artikel